Koerscrisis: Tekst Minimanifest Jonge Democraten rammelt

Thu May 11 15:02:17 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tekst Minimanifest Jonge Democraten:
>Overheid waar het moet, vrijheid waar het kan.
>En nu gaan we over tot de orde van de dag.

 1. Dit is niet manifest, dit is juist on(be)grijpbaar.
 2. 'Overheid' en 'vrijheid' zijn geen werkwoordsvormen. De 'eerste zin'
    is daarom geen zin maar een verzameling woorden.
 3. De formule luidt: 'En we gaan over tot de orde van de dag'. Wil men
    pleonastisch aangeven wanneer men dat doet, dan luidt de formule
    'En we gaan nu over tot de orde van de dag'.
    De tweede zin uit het Minimanifest geeft echter aan dat men 'nu over
    gaat' - daar staat vervolgens iets raadselachtig achter dat geen be-
    trekking heeft op dat overgaan (bijv. 'En nu gaan we over naar de
    volgende klas' of 'En nu gaan we over op een nieuw onderwerp'). Ook
    'de tweede zin' is daarmee louter een verzameling woorden.

 Ik begrijp nu waarom het lezen van 14 pagina's een te grote opgave zij
 voor de dames en heren Jonge Democraten. Het enige dat niet mis is met
 het Manifest 2006, is de taal waarin de onzin gesteld is. Het Manifest
 2006 kaat zich heel wel lezen - dit in tegenstelling tot het Minimani-
 fest van de Jonge Democraten.

 Marc Fluks, Amsterdam