Rookgordijn

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed May 10 23:05:29 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

dirkie wrote:

> Bart e.a.,
>
> Nigeria is niet met Holland te vergelijken. Toch raakt
> mijn commentaar wel aan de idioterie van de accijnzen
> die 'onze' overheid over de laatste pak weg 30 jaar
> heeft opgebouwd.

Is overigens in al onze buurlanden grofweg hetzelfde.

> Ten eerste als je als overheid dit soort overmatige
> belasting verkoopt onder het motto milieu, of
> gezondheid maak je je schuldig aan misinformatie. De
> benzine accijns of de tobacco accijns wordt gewoon
> gebruikt in het algemeen fonds van rupsje nooit
> genoeg. Dat zou (heel misschien) op zich nog te
> vergoeilijken zijn. Maar het werkt niet!! Op termijn
> moeten al die, niet voor het milieu etc. gebruikte
> accijnzen, verwerkt worden in salarissen...Het is dus
> inflatoir EN verzwakt de internationale concurrentie
> positie.

Lenny/Dirkie,

Kritiek op de uitgavenkant van de overheid staat los, vind ik, van de
discussie over accijnsen. Want of je nou voor een grote of een kleine
overheid bent, je houdt de keuze in welke mate je accijnsen toepast.

Maar belangrijker, je gaat geheel voorbij aan dat accijnsen de
consumptie sturen via het prijsmechanisme. En dat dat inderdaad effect
heeft staat buiten kijf (vgl. auto's gebouwd in in de VS met die in
Europa of Japan).

Durdere energie betekent dat men er zuiniger mee omgaat (isolatie
bijvoorbeeld), duurdere tabak betekent dat minder mensen roken en dat
degenen die wel roken dat minder doen. Het werkt wel degelijk.

Tenslotte, hogere belastingen (dwz een lager tekort), van welke soort
dan ook, drukken juist de inflatie want men heeft minder te besteden.
Ook het bedrijfsleven maakt daardoor minder winst (dus ook minder
loonsverhoging). Lage belastingen kunnen daarentegen natuurlijk de
economie doen oververhitten (inflatie).

groetjes,

Bart