Democraten 2006: Eigen partij boze D66'ers

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon May 8 08:23:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ook niet zo gek toch.
Voor de gemeenteraadsverkiezingenn schreef ik al dat het me erg verbaasde
dat toen er een complete afdeling opzegde men een briefje kreeg dat hun
opzegging was verwerkt in de administratie. Dat was het dan volgens die
mensen die toen op TV verschenen. En ze zullen niet alleen geweest zijn mag
je aannemen.
Geen actie vanuit het bestuur om  te achterhalen, waarom, hoe of wat?
Althans niks van gezien.
Vaak grote inzetten van mensen voor de partij, jarenlang. Ze zien hun
positie oplossen door de koers van D'66 in den Haag. Tenminste in hun ogen
en ze kregen gelijk. Allemaal mensen die je als partij zo heel hard nodig
hebt straks en nu. Ik hoor het de voorzitter nog zeggen in een of ander
programma, we beschouwen het nu maar als een slapende afdeling en we zien
over 4 jaar wel verder. 2007 Maar even vergetend voor het gemak of zo.
Niet alleen als politieke voormannen en vrouwen hebben een
verantwoordelijkheid naar de achterban en zeer zeker de leden, maar ook
juist een bestuur. Ik mag het misschien van sommige hier niet zeggen,
affiniteit en zo, maar het geldt toch voor elke vereniging. Je bent of hebt
toch een bestuur om de boel bijeen te houden en in goede banen te leiden. En
als je koers betekent dat (veel) mensen gaan afhaken dien je als bestuur
toch op te staan en je mond open te maken wat dat betekent voor je club.
En of het nu wel of niet serieus is met die DeZes, waarschuwing of wat ook,
het is een deel van je leden die dit doen. Het zegt toch dat de koers die je
partij vaart niet de koers is van, op zijn minst, een deel van je leden.
En nog belangrijker is dat het niet alleen je leden zijn die afhaken maar
juist ook de kiezer. Het zijn maar peilingen, ik hoor het al, maar die wel
al heel erg lang iets laten zien. Samen met het vertrouwen in dit kabinet
wat er bestaat, het mogelijk maken er van terwijl je eerst wat anders roept,
je ledenverlies, en dan zaken erbij als Afganistan, vraag je er toch om.
We moeten leren van onze fouten, hoorde ik pas geleden Lousewies nog zeggen.
Prachtig hoor, maar welke fouten en wat wil je er van leren. Nog
belangrijker, wat ga je ermee doen om ze trachten te herstellen? Alleen
benoemen is wel erg makkelijk toch?
Opschrijven in het volgende programma? Dat leest geen kip hoor en heb je
niet eens nodig als er niks overblijft.
Verkiezingen zijn voor een groot deel een afrekening over wat er gebeurt is.
En programmatisch zal je geloofwaardig moeten zijn. Met de manier van de
start van dit kabinet en al hetgeen D'66 heeft ingeleverd is er dat naar
mijn mening allerminst.
Zeer zeker als de basis van je vereniging, je leden, komen met het maar
oprichten van iets nieuws of met voorstellen de boel maar op te heffen,
lijkt het me dat een partij zichzelf eens grondig achter de oren dient te
krabben. Dergelijke dingen los je toch niet op een stapje terug doen van
Boris Dittrich?
Ik weet uiteraard niet of het zo is, ik zit er niet bij (gelukkig), maar het
lijkt erop dat de top van de partij er zichzelf erbij heeft neergelegd dat
men dadelijk nog een partijtje in de marge zalm zijn, en er dus zelf niet
meer in gelooft. Ik zeg duidelijk, dat lijkt zo momenteel. Dat kan en mag je
toch niet verwachten dat de kiezer wel in je gelooft. Dat snapt toch een
kind zeg.
Ik ga het niet weer herhalen maar men weet het ook, er blijft maar een
manier over voor D'66 om nog een kansje te wagen.

Ger