Nieuwe Revu-interview

Thu May 4 11:09:59 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb net het Nieuwe Revu-interview van Frenk van der Linden met Van
der Laan gelezen (zelf vind ik Frenk van der Linden een zeer enge man
die raar psychologiseert en met Van der Laan heb ik helemaal niets, ik
zeg het maar van te voren).

Behalve datgene dat vorige week al naar buiten kwam viel, wat betreft
de controverse sociaal-liberalisme vs. vrijzinnig democratie, op dat 1)
waarden belangrijk voor haar zijn (ze kiest er zelfs haar vriendjes op
uit; grootste D66-successen: 'Wet Werk en Bijstand' en het zorgstelsel)
en 2) haar moeder praatte vrijzinnig over niet-klaarkomen maar vond 3)
gaatjes in de oren toch echt de eerste stap richting heroineprostitutie.

Verder staat het interview weer bol van het ontlopen van de verantwoorde-
lijkheid voor het regeringsbeleid door een coalitiepartij. Positief punt
is dat ze niemand de grond in ramt; negatief punt is dat ze zo met zich-
zelf bezig is dat ze daaraan ook niet toekomt.

Hoewel Van der Laan extreem deterministisch denkt, heeft de lezer na
afloop geen idee wat hoe ze haar wereldbeeld heeft ingekleurd, waar ze
voor staat. Ze blijft toeschouwer. Mensen lijken voor haar figuranten,
de wereld een decor. Niemand heeft de regie.