Palestina

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Fri Mar 31 10:51:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 3/30/06, Martijn Meijering <mmeijeri at xs4all.nl> wrote:
> Israel is inderdaad vele malen machtiger dan Palestina (mede door allerlei
> dubieuze toestanden in Amerika, denk aan AIPAC) en bezet grote stukken
> Palestijns gebied (niet alles overigens).

Niet alles inderdaad, ze zetten geen voet in een paar omsingelde
steden en nu Gaza...Maar ze controleren de hele Palestijnse economie,
en niet in positieve zin. Van ook maar een begin van vrijheid is
absoluut geen sprake.

 Ik ben het niet met je eens dat
> Israel de Palestijnse bevolking *dwingt* tot een volksopstand, men wil
> graag praten, maar niet zolang er aanslagen worden gepleegd. Ik vind dat
> een volstrekt redelijk (maar niet per se wenselijk of verstandig)
> standpunt.

Ik vind dat een dom een weinig vruchtbaar standpunt. Zolang de
Palestijnen worden onderdrukt zullen er extremistische groepen zijn
die daar gretig gebruik van maken om macht veroveren. Hamas is het nu
zelfs gelukt de formele macht over te nemen. Met dank aan Israel. Net
zoals de extremisten in Irak nu macht vergaren, met dank aan de VS...

> Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goede zaak dat je jouw
> argumenten naar voren brengt. En je kunt nog veel meer zaken noemen die
> niet deugen (religieuze extremisten uit de diaspora die illegale
> nederzettingen bouwen in bezet Palestina, het bouwen van een muur met als
> werkelijke doel het verleggen van grenzen, marteling door Shin Beth). Ik
> wil alleen zeggen dat ook dat niet het hele verhaal is.

Klopt. Je moet Arafat en zijn clan vooral verwijten dat ze via
corruptie ook voor de eigen macht en niet het belang van het
Palestijnse volk zijn gegaan. Maar dat valt allemaal in het niet bij
de destructieve politiek van Israel. Als Netanyahu destijds in die
cruciale periode de vermoorde Rabin niet had opgevolgd, was het hoogst
waarschijnlijk allemaal heel anders gelopen. Met of zonder Arafat...

 Hoeveel kritiek je
> ook kunt hebben op het handelen van het Israelische leger (en dat is een
> hoop), het is niet te vergelijken met de pure misdadigheid van
> Hamas-bomaanslagen. Zo zie ik het tenminste. Het is wel allebei verkeerd
> natuurlijk.

Natuurlijk zijn bomaanslagen onacceptabel. Maar bedenk wel dat men
geen andere mogelijkheden heeft om terug te slaan. En het is volkomen
begrijpelijk dat men zo kwaad en machteloos is geworden over de jaren
dat er genoeg extremisten in het land zijn te vinden die uit wanhoop
(en machtslust) dit soort aanslagen willen plegen.

> Ook democratisch gekozen leiders kunnen (voormalige) terroristen zijn,
> denk aan Adams, Arafat, Shamir. Met het door jou bestreden argument ben
> ook ik het oneens. De leiders van Israel kunnen wel degelijk terroristen
> zijn. Maar ze zijn dat naar mijn mening niet. Ik krijg een beetje het
> gevoel dat jij denkt van wel. Is dat zo?

Ach, ik heb altijd wat moeite met dat begrip. Wel ben ik het
fundamenteel oneens met de voortgaande bezetting en onderdrukking door
Israel. Daar ligt de oorzaak van alle problemen. Israel heeft de
macht, contacten en geld om dit conflict op te lossen. Men wil het
niet of men heeft niets van de geschiedenis geleerd. In ieder geval is
bijna alles wat ze doen contraproductief. Wederom, net zoals die war
on terror van de VS. Vandaar dat ze het ook zo goed met elkaar kunnen
vinden....

> Sharon heeft overigens wel een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Erg laat,
> maar toch.

Eens, hij heeft zich diplomatieker opgesteld dan ik had verwacht.

 Ik heb de man altijd erg onsympathiek gevonden, maar vergeleken
> met een man als Arafat is/was hij een heilige.

Kom nou toch...

Die man is tot het eind toe
> een terroristenleider gebleven. Het leek erop dat hij een andere weg had
> ingeslagen, maar zijn laatste jaren wijzen wat mij betreft uit dat het
> Nobelcomite een grote vergissing heeft begaan, niet voor het eerst
> overigens.
>
> Wat Meretz en de Arbeiderspartij betreft: volgens mij gaat de sympathie
> van de Westerse media en elite juist naar hen uit... En niet ten onrechte
> als je het mij vraagt.

In Europa vooralsnog wel misschien. De VS is al jaren pro-Likud. En
Europa trekt meer en meer in de richting van de VS. Ger z'n opmerking
was dan ook treffend. We zullen zien waar het naar toe gaat.

Groeten,
Mark Giebels