Lux Voor bij Het Buitenhof

Sun Mar 26 15:14:29 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Marc de Droog <marcdedroog at XS4ALL.NL> vroeg me,
>ga je na het programma als een oude-vent-op-een-bankje zitten kankeren
>dat het weer niks is?

 Integendeel: ik vond het een fraaie commercial voor de consumptie-maat-
 schappij. Dit liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Alle lof
 voor de publieke omroep (die de LuxVoorders uiteraard willen afschaffen).

 In het programma 'Boeken etc.' na 'Het Buitenhof' maakte iemand, die
 duidelijk een opleiding heeft genoten, korte metten met die verlich-
 tings-manie: de verlichtings-manie is in strijd met de verlichting
 zelf. Kijk, dit vind ik een prachtige wijze van formuleren. Rechtse
 liberalen, met hun 'progressieve' hang naar het verleden, worden met
 zo'n opmerking ontmaskerd als aftandse conservatieven. Even is de
 geest van Van Mierlo weer terug.

 Wat dat Buitenhof zelf betrof, had die CDA-jongere (wat een gladde
 aal, trouwens) het gelijk geheel aan z'n zijde. De LuxVoorder wilde
 zowaar 'ons systeem' afschaffen. Weg verzorgingsstaat, leve de *ont-
 plooiingsstaat*. De generatie van m'n ouders en grootouders heeft 5
 jaar gezucht onder de ontplooiingsstaat van de nazi's. Toen was 'ons
 systeem' ook even afgeschaft.

 Enfin, dit is een doodgeboren kindje. Hier hoeven we niet veel woor-
 den over vuil te maken. De LuxVoorders zuipen zichzelf wel dood op
 hun terrassen.