Embedded reporters

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Mar 23 04:19:33 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Kern: structurele participatie onder bepaalde voorwaarden leidt tot
> blindheid. Inderdaad.

Yep!. De TIME-journalist was zich van zijn verantwoordingsplicht bewust.
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1174682,00.html

Maar, met gevolgen voor zijn embedded functioneren mag ik aannemen.

Reden voor mijn voordurend pleidooi om meer democratische controle en
een her overweging van de verschillende vormen van communicatie door de
verschillende actoren en met name de overheden.  Te vaak is de
communicatie van overheidswege éénrichtingsverkeer en legt men niet of
nauwelijks werkelijk ergens verantwoording (over) af. De verantwoording
over het kabinetsbeleid van de afgelopen jaren zal ook middels
propaganda en partij politiek belangen ondergeschikt worden gemaakt. Een
en ander hebben we al zien gebeuren tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

Het verantwoording afleggen daarom enkel bij de media droppen is daarmee
ook een poging om onder het verantwoording afleggen uit te komen. De
toegang tot alle informatie een vervolg stap, alsmede het gebrek aan
transparantie.

Toegangankelijk voor een ieder geintresseerd, wat maakt dat ik ook dus
geen voorstander ben van embedded, zou de norm moeten worden. Ik pleit
eerder voor embedded verantwoording.

Henk Elegeert