Embedded reporters

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Mar 22 10:44:47 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democs,
>
> Laatst stond er in de NRC een opiniestuk van een HBO-docent aan een
> politieacademie: er zou meer begrip voor justitie en politie kunnen
> komen als een geselecteerd groepje misdaadverslaggevers zou mogen
> meelopen met de recherche. Een en ander na dat politioneel falen met de
> Parkwijkmoord, de omstreden Deventer moordzaak e.d. De vergelijking met
> de embedded reporters tijdens de 2e Golfoorlog en de bezetting van Irak
> ligt voor de hand.

> [...]

Maar Henk, de bedoeling zal zijn om zo iemand door het hele traject in
beeld te brengen tot en met een mogelijk TBS en behandeling, neem ik
aan? In elk geval zie ik niet in waarom het justitiele traject enkel
zich zou beperken tot en met de uitspraak. Tenzij vrijspraak volgt,
uiteraard.

Nu hebben we een zich vermommende journalist nodig om een inkijkje te
krijgen op zo'n boot, bijvoorbeeld. Dat hoeft dan niet meer.

Al deel ik je zorg wel over dergelijke embedded journalistiek.

Henk Elegeert