generaties (was: Nederland ontregelt)

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Mar 20 09:35:36 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Natuurlijk zijn het anderen Martijn. Toen waren het slachtoffers van het
huidige systeem en nu jongelui die zich bang maken slachtoffer te worden.
Het zijn trouwens niet alleen studenten maar ook jongeren die gewoon aan het
werk zijn. Het lijkt mij een verschuiven van een probleem naar de leeftijd
van net geen 26 jaar. Je werkt je enkele jaren een breuk voor een werkgever
en net als je dreigt 27 te worden schoppen ze je de straat op. Net wat er
hier gebeurt met uitzendkrachten die aan hun 36 maanden zitten en dreigen in
vaste dienst te komen. Ik kan me de angst best voorstellen.
Je verlengt de wettelijke maximale proeftijd van hier nu 2 maanden, naar
enkele jaren. En wat is solidair zijn als je daarvoor je eigen positie op
het spel met zetten?
Ze willen allemaal graag aan de slag en blijven natuurlijk, en dan zonder
het gevaar dat als je bijna 27 wordt om op straat te komen staan omdat je
bijna 27 wordt.
Werkgevers willen natuurlijk de goedkoopste krachten hebben, heel
begrijpelijk. Indien je ze de vrijheid geeft om maar te wisselen van mensen
tot de 27 zal dat ongetwijfeld ook gebeuren. Geen enkele reden meer nodig en
hopa, een ander er neer. Het gevaar bestaat dan toch dat de werkeloosheid
verschuift naar de groep net boven de 27 jaar.
Gaan we al zo ver dat als je niet bereid bent je werk op te geven zodat
iemand anders je werk kan gaan doen, je niet solidair bent?

Ger