ook weerr de schuld van ASO?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Mar 18 04:55:22 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De oppositie zal zich hierover verheugen: hoe minder de mensen te
> besteden hebben des te beter. De kans is dan kleiner dat men al die
> kritiek op het beleid straks weer in moet slikken.

Ik kan die passage over het oogstjaar maar nergens terug vinden in het
Staatsrecht. Politieke partijen -vooral waarden en normen- dienen in
s'lands belang te handelen en niet een herverkiezing van de eigen partij
als ultiem doel te hebben en zelfs de belangen van anderen, zwakkeren in
de samneleving, voor op te offferen.

> Alles is tenslotte
> gericht op verkiezingswinst.

Oogsten, Bart !! ASO richt zich vanaf het begin op een herverkiezing met
mooie beloftes. Zelfs binnen CDA kringen wordt dit erkent.

> Pas daarna mag het beter worden, beslist *niet* eerder.

Precies, het wordt voor velen niet beter. Kern van je betoog: Heb geen
kritiek op het oogstjaar van kabinet ASO!

> Maar voor het milieu is het natuurlijk wel goed dat er nu weer meer
> mensen na gaan denken over al die energie bespaar adviezen die men in
> het verleden nooit heeft opgevolgd. Verwarming nakijken, isoleren,
> graadje lager, trui aan, gordijnen, enz.

Voor velen, die door de omstandigheden daartoe gedwongen worden, is er
weinig keus. Die zitten of met extra dekens, of achter hun keukentje
omdat daar na het koken nog enige warmte te vinden is.

> Voor een deel verdient de staat natuurlijk extra aan de dure
> energierekening, dat komt als het goed is later op de één of andere
> manier terug bij de mensen, dat wel.

Oh?!

Via een extra premie aan een monopolistische marktwerking en koninklijke
behandeling van Essent voorman?  De gecorrumpeerde marktwerking !

Bert Bakker zou normaliter moord en brand schreeuwen als het
overheidsinstanties zouden zijn die er dergelijke relaties op na
hielden. Nu het zgn. 'marktwerking' (welke markt?) betreft heeft ie zijn
toeter thuis laten staan. :)

Bert Bakker wrote:

 > Precies, als er geen verkiezingen aankwamen
 > zou de oppositie, traditiegetrouw,
 > een koudetoeslag vragen. Nu natuurlijk niet,
 > conform de Verelendungstheorie.
 > Hou het volk arm en dom. En koud.

http://www.lsp-mas.be/marxisme/1939vandaag.html
"
De "Verelendungstheorie"

"
Opeenhoping van rijkdom aan de ene pool," schreef Marx zestig jaar voor
Sombart, "betekent daarom tegelijkertijd opeenhoping van ellende,
wanhopig gezwoeg, slavernij, onwetendheid, ruwheid en geestelijke
achteruitgang aan de tegenovergestelde pool, dat wil zeggen aan de kant
van de klasse, die haar product voortbrengt in de vorm van arbeid." Deze
stelling van Marx, (is) bekend geworden () als de "Verelendungstheorie".."

En ik mis elke verwijzing naar het 'oogstjaar' !!!! :)

Henk Elegeert