Deportatie-debat: het wordt almaar gekker

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Mar 17 22:37:11 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>> Huh? Politicus?
>
> Houdt jij je niet met politiek bezig?

Is dat tegenwoordig voldoende om jezelf politicus te kunnen noemen :-)

> Dat dacht ik eerlijk gezegd wel, en als je doel is; 'eerlijker', vraagt
> dat dan niet om een heldere analyse?

Volgens mij wel.

>  > Maar wat denk jij dan dat mijn probleem is?
>
> Dat je het probleem bekijkt van binnen het probleem zelf. Je komt zelfs
> met PvdA geleuter ( ;) ) om het 'eerlijker' te maken.

Nou, dat zou dan wel een zeer verrassende wending voor mij zijn :-) Het
stoort mij dat er, zoals op allerlei gebieden, regels zijn die de insiders
beschermen tegen de outsiders. Alsof het niet juist de outsiders zijn die
bescherming verdienen. En ik denk dat een belangrijke oorzaak daarvan is
dat politieke partijen graag relatief kleine groepen kiezers die het
eigenlijk niet nodig hebben extra voordeeltjes toeschuiven. Kan je weer
een handvol zetels mee winnen en je hebt niet zoveel nodig om de balans
naar de andere kant te doen doorslaan. Die oneerlijkheid zit mij dwars.
Geld voor de mensen die het echt nodig hebben, daar heb ik helemaal geen
moeite mee.

> Welke dan wel?

Weg met hypotheekrente-aftrek, overdrachtsbelasting, woningcorporaties,
uitzuigneigingen van lokale overheden. Veel meer vrijheid op de
woningmarkt. En zoveel mogelijke generieke maatregelen om de koopkrachten
van de zwaksten te beschermen.

> Je wilt 'eerlijker' maar ik zie geen voorstellen die iets aan de
> bestaande situatie zelf iets veranderen. Je reageert vanuit het
> bestaande en zoekt daarin naar oplosssingen. Die zijn er niet en komen
> er ook niet. Immers, de problemen die je noemt zijn de gevolgen van
> eerder beleid. Een belangrijk onderdeel daarin is het voorrecht van
> hypotheekrente aftrek.

Die wordt wat mij betreft zsm afgeschaft.

> Wat wil je 'eerlijker' maken? De woningmarkt is het toppunt van
> oneerlijkheid tegenover de bewoners. En jij zegt, net als dit ASO
> kabinet, dat die het onderling maar op moeten lossen, terwijl zij
> (politiek/kabinet) er zelf niets voor willen doen, behalve oplossingen
> die - voorspelbaar - niets gaan oplossen. 'Da marktwerking' is hier voor
> de komende 50 a 60 jaar volstreky onmogelijk door politieke partijen
> geleuter, die kennelijk een soort 'bonden' zijn geworden, en
> s'landsbelang daaraan ondergeschikt maken.

Daar kan ik me grotendeels wel weer in vinden.