Verhuizen beter dan pendelen

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Wed Mar 15 15:57:20 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja, dat had ik nou ook altijd in gedachten. Al die jaren dat ik geforensd
heb, 27 jaar lang. Onder meer vanwege een eigen huis, maar later ook omdat
ik domweg geen geld had om te verhuizen. En zowel de werkgever als de
belasting je een subsidie geven, mits je openbaar vervoer gebruikt, die het
mogelijk maakt een OV-kaart aan te schaffen. Dat heb ik althans jaren lang
gedaan. Gelukkig is dat voor mij al 7 jaar geleden afgelopen, want anders
had ik daar zeker een burn out aan opgelopen.
En dan moet ik nog erkennen dat ik een deel van die periode in een
huurappartement woonde.

Maar je weet dan wel dat je werkdag begint als je de voordeur achter je
dicht trekt, en eindigt als je weer binnenstapt. Behalve dat je natuurlijk
allerlei verenigingsactiviteiten - D66 ! - eraan kunt hangen, en eventueel
bij je relatie - later dan - overnachten.

Maar het zijn zeker onbetaalde uren met veel extra inspanning -
reisongemakken! - die dus zeer mager gehonoreerd worden. Als de reis
redelijk verloopt en je 1ste klasse reist, liefs buiten de hoogspits, kun je
je leesportefeuille nog doorwerken.
Afschaffen overdrachtsbelasting zou natuurlijk best mogen. Eventueel
gekoppeld aan een methodiek van afschaffen van de aftrek hypotheekrente in
de eerste box. Iedere keer breekt daar weer gezeur over los, maar dit moet
best op te lossen zijn via een ruime overgangsregeling, bijvoorbeeld
afschrijven van het ervaren nadeel in 15 jaar (een nieuwkoper na 5 jaar zou
dan nog 10 jaar afschrijftermijn mogen krijgen). En huis en hypotheek dan
netjes in box 3 zetten, waar het ook hoort. Bekwame fiscalisten - prof
Stevens van de EUR bijvoorbeeld - zullen daar best een goed model voor
kunnen ontwerpen. Zodat marktschokken goed afgedempt worden.
Alleen blijft dan dat bij stellen de één werkt in Den Haag en de ander in
Amsterdam, of dergelijke. Daarmee is het reizen niet compleet weg te werken.

Ik ben er van overtuigd dat de politici dit niet zelf kunnen oplossen, maar
dat ze dit zullen moeten overlaten aan de fiscalisten. Neem de
principe-beslissing en laat de uitwerking over aan deskundigen, na
formulering van de eisen. En het zal zeker moeten gebeuren. Op weg naar een
verdere vereenvoudiging van het belastingstelsel, vooral voor de
loontrekkers. Je ziet nu al een tendens de aftrekposten in de vorm van
compensaties te vervangen door toeslagen. Nu nog echt schrappen van allerlei
specifieke details - op weg naar de flat tax!

/raimond de tempe