1 Januari 2007 moet de grens open voor Polen

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Wed Mar 15 10:42:55 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger heeft op woensdag, 15 maa 2006 om 07:45 (Europe/Amsterdam) het
volgende geschreven:

> de vakbond kan dus naar de rechter
> dat doen ze ook geregeld toch?
> tenminste in mijn  tijd wel.
> en waar is die contributie anders voor?
> Tja, voor een werknmer en met de rest gaat men vrolijk verder, want
> die mensen menen kapitalen te verdienen.

die polen? en ook de werkgevers

> En een Pool is geen lid hoor.

maar kan het wel worden
we hebben hier nog nooit gehad dat niet leden werden geweerd, maar we
kunnen wel het zo bedingen dat voordelen alleen voor leden zijn?

> leden in de bedrijven tippen de bonden toch hoop ik?
> En dan, mensen durven niet met naam en toenaam bekend te worden, bang
> voor hun schamel baantje he.

nee dat klopt.
  heb ik ook meegemaakt. toen werd de school voor de rechter gedaagd
door iemand die wist dat ze ging vertrekken.
ging om een afvloeiingsregeling di discrimineerde.

> behalve als het met naam en toenaam in de krant staat, en daar gaan we
> dan toch voor zorgen?
> en boycotten kan ook nog.
> Ga je gang, maar je zal er versteld van staan hoe alleen je zal zijn.

de vakbonden zullen dat moeten gaan doen, namens de mensen die er
werken.

> die moet dus ook lid van de bond worden?
> Als dat zou kunnen, maar dat is alleen maar dromen.

op den duur worden ze dat wel, als het belang hun duidelijk wordt.
het rotte is de overgangsperiode.
en nu voor jou dat het in jouw sector speelt, en de andere leden van de
lijst er nog weinig van merken. hoogstens in hun voordeel, goedkope
bouwvakkers en zo.
ik weet het ook niet hoor, maar het kan in principe ieder van ons
overkomen.
twee van mijn drie kinderen horen tot de 'verloren generatie', geboren
na de babyboom, jaren 50 en begin 60. werkloos in de jaren 80. dat
merken ze nog steeds.
ik heb zelf geboft. net toen ik solliciteerde was de markt voor leraren
heel gunstig en de rechtspositie redelijk. voor de positie van
('gehuwde') vrouwen hebben we toen wel actie moeten voeren want die
werden gezien als klapstoeltjes.

> je hebt gelijk dat het kabinet dus beetje te vroeg is
> maar de belgen en duitsers volgen meteen hè, daar zorgt de concurrentie
> voor
> Tenzij je maatregelen neemt die dit voor kunnen zijn.

internationaal overleg, ook van de bonden. ik heb het niet gevolgd,
maar het is er vast wel?

> de vakbonden zulen er de straat voor op moeten?
> en ook andere acties zijn denkbaar?
> Ik heb gistermiddag visite gehad van een vakbondsvoorzitter en als ik
> de geluiden over de toekomst hoor ben ik er niet blij mee.

nee. wat vertelde z/hij?

> dit is natuurlijk wel wat iedereen kon zien aankomen toen de muur viel
> en toen europa geboren werd.
> ------
> En daarom moeten we maar zeggen, jammer dan?

nee, hoor je me dat zeggen?

> kijk, daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd.
> wat doet je bond in het centraal overleg?
> ------
> De nabije toekomst zal het je leren.

dat centrale overleg is er en wordt aldoor gevoerd? kan je erachter
komen wat daar wordt afgesproken?

enne

dit is niet een populaire gedachte, maar mijn zoon komt uit engeland,
en die beschreef hoe de nederlandse (en duitse en belgische en franse)
vrachtrijders door hun goedkopere diesel een poos geleden de engelse
vrachtrijders eruit geconcurreerd hebben
engelse kranten meldden het, maar nederlandse zwegen erover.
hetzelfde verschijnsel, maar nu van de andere kant.

gr elma die vanmiddag een uitje heeft. seeyoulater.