Hoe komt iemand in de schulden?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Mar 12 09:11:34 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik schreef al eerder over dezelfde persoon.
Begin vorig jaar gescheiden, buiten zijn schuld.
Eind vorig jaar ging zijn werkgever failliet na een lange tijd van ongewisheden en voorschotjes op het loon en dergelijk, totdat er uiteindelijk niks meer werd betaald en de boel failliet ging. Faillisementclaim voor hem opgesteld maar dat duurt minimaal een half jaar, je moet dan ook maar even bewijzen dat er zaken niet zijn betaald, men gaat bij het UWV uit van de gevens van de werkgever en de curator en die hebben andere belangen.
WW aanvragen en dus salarisstroken inleveren maar die deugen al langere tijd van geen kanten. Na ongeveer 6 weken een uitkering over welgeteld 10 dagen.
Zoveel staan mensen dan al rood dus dat geeft ook niks aan mogelijkheden. Het CWI doet moelijk over het afgeven van de inschrijvingsdatum, men zou het sturen maar helaas, en men kort hem op de uitkering.
Alle rekeningen stromen gewoon binnen natuurlijk, en je komt helemaal vast zitten. Op zich iemand met toch nog een stukje trots en wil het graag zelf oplossen.
Eind januari er toch maar overheen stappen en hij meldt zich bij het maatschappelijk werk, met de billen bloot en nog steeds, antwoord blijft tot heden uit.

Inmiddels werk gevonden waar ik al eerder over schreef met wat moet je daar nu mee? Hij wordt aan alle kanten belazert, geen CAO of welke regel ook is er in tel.
Ik heb hem gisteren gesproken en hij is ziek aan het worden. Hij weet dat maar durft zich niet ziek te melden, via het uitzendbureau waar hij nu werkt weet hij dat het minimaal 9 weken duurt voor er een uitkering tot stand komt en hij heeft nog niet eens al zijn WW uitgekeerd gehad. Zijn bankrekening zal er gekleurd opstaan vermoed ik.

Viel er gisteren ook nog een brief van de advocaat bij hem binnen dat zijn vrouw een kinderbijdrage wil, terecht natuurlijk alleen waarvan?
Faillisementsuitkering en de WW worden een bezwaarkwestie en duren maar.

En nu, wat moet zo iemand nu nog? Roepen we dan maar zo iemand geen financiele dissipline heeft?

Ger