onderzoek voedselbanken toont schuldenproblematiek

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Mar 11 20:32:22 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik denk dat het goed zou zijn als de gemeente van mensen in de bijstand
> alle schulden (waar vaak een belachelijke rente over betaald moet
> worden) zou overnemen en direct (boetevrij) zou aflossen, en voor de
> periode dat men te weinig inkomen heeft als enige partij zou mogen
> fungeren waar krediet mag uitstaan.

Is dat niet wat de gemeentelijke kredietbanken nu al doen? Ik heb wel eens
een wanbetaler gehad waarbij het volgens mij zo ging. Ik ben toen ingegaan
op het voorstel om in ruil voor 1/3 van het uitstaande bedrag, vrijwel
meteen en contant, plus de belofte dat geen enkele schuldeiser een hoger
percentage zou krijgen de rest kwijt te schelden. De gemeente schiet 1/3
van de schuld dus voor en dat mag men uitgespreid over een lange periode
terugbetalen. En in de eerste drie jaar moet de schuldenaar alle inkomsten
boven het sociaal minimum in aflossing van de schuld steken.