Tekst 'Petspraak' Van der Laan

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Mar 9 10:42:56 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc en Henk, ik kan me niet vinden in jullie analyses. Dus nu ik maar
even.. Ook ge-CCd aan Lousewies.

> De partij, de politici, de leden; het is logisch dat iedereen nadenkt over
> hoe het anders moet. Dar gaan we morgen mee beginnen.

Ze bedoelt natuurlijk dat ze zich vanwege de gemeenteraadsverkiezingen
tot nu toe sinds haar aantreden bewust niet heeft gemengd in
toekomstdiscussies wat betreft de koers van de partij. Terecht lijkt
mij, de afdelingen waren reeds genoeg voor de voeten gelopen door de
fractie. Dit ook in het licht dat ze goed heeft gezien, dat er vele
verschillende meningen zijn binnen D66, juist over die koers, en juist
ook lokaal....

Maar vanaf morgen moet die discussie dus losbarsten. Heel goed!

 Maar, we moeten wel
> oppassen dat we niet in een eindeloos navelstaren vervallen.

Zeker. Er is geen dag te verliezen als we deze partij nog willen redden.

> Gelukkig kan dat ook niet. Want de discussie over koers en het karakter
> van de partij zal uiterlijk in oktober worden beslecht. Dan kiest de
> partij een nieuwe lijsttrekker.

Hmm, de afgelopen lijsttrekkers zijn er niet bepaald in geslaagd om en
duidelijke koers uit te zetten, waarom nu dan wel...

 Het karakter van de partij is immers niet
> los te koppelen van de mensen die het moeten waarmaken. Ik heb al eerder
> aangegeven dat ik er van uitga dat elke kandidaat een duidelijke visie
> neerlegt over de toekomst.

Daar ben ik het helemaal mee eens. En Marc-A, let op, hier staat
impliciet dat dat 'nieuwe solidariteitsmanifest' definitief de
shredder ingaat....Dat is winst, krijgen de leden, de
programmacommissie en de (kandidaat) lijstrekkers weer de broodnodige
ruimte....

 Het laatste woord zal dan aan de leden zijn,
> zoals we dat bij D66 altijd doen.
>
> We moeten niet terugschikken om echte keuzes te maken. We kunnen niet
> alles voor iedereen tegelijk zijn.

Hier doelt ze natuurlijk op de leden van D66, Henk E. En dit is
inderdaad een wezenlijk punt dat al jaren speelt binnen D66, eigenlijk
sinds 1994, toen iedereen op de bandwagon van D66 wilde springen, ook
figuren die niets vrijzinnig democratisch in zich hebben...

> Moet D66 een anti-systeempartij zijn, of een scherp geprofileerde partij
> die opkomt voor vrijzinnigheid en het liberale gedachtegoed?

Ik snap wat ze bedoelt, maar toch sluit dit elkaar niet uit. Allebei dus..

 Of zijn wij
> juist de partij van de nuance?

Dat zijn we dus veel te lang geweest....

 Op dat soort vragen moeten we een antwoord
> geven. Want het zit natuurlijk allemáál in ons, maar ik stel vast dat de
> kiezer er op dit moment geen touw aan kan vastknopen.

Zo is het,.

> Democraten,
>
> We zijn een kleine partij met grote pretenties. Wij willen een andere
> politiek bedrijven. Eerlijk. Beter. Zuiver.

Kijk dat is dus het probleem. D66 zou zogenaamd
volksvertegenwoordigers en bestuurders leveren die betere, zuiverdere
en eerlijkere politiek voeren. Bullshit! Dat cultuurhervormingsgedoe,
zeker gepresenteerd als bestaansrecht, maakt ons nou juist zo
ongeloofwaardig en onherkenbaar. Dat is dan ook het enige positieve
aan dat Afghanistandebacle. Eerlijker, beter en zuiverder dan de rest
zijn we absoluut niet, dat is nu voor iedereen duidelijk. Lousewies,
laat dit aub achter ons, als reden voor bestaansrecht...

> En open.

Oh ja, die ook nog.....

> Kabinet
>
> Misschien ben ik wat te hard voor onszelf. Feit is, dat een gepolariseerd
> klimaat niet in ons voordeel werkt.

Gepolariseerd tussen oud-links en oud-rechts, wat zich nu weer
aftekent in Nederland, niet nee. Maar polariseren moeten we, dat is
enige weg uit de onherkenbaarheid.

Dat 'kruis van Nypels' zou bv. heel groot geprojecteerd moeten worden
achter het podium gedurende de komende twee partijcongressen. En dan
mag van mij ook een stipje van de positie van het huidige kabinet
mogen worden ingetekend, gepositioneerd op basis van gewogen
gemiddelden van de colaitiepartners. Zoiets dus:

                D66

PvdA ------------------------VVD
                   |       materiele as
                   |
                   |   Kabinet

                 CDA

 Onze vrijzinnige inborst botst
> voortdurend met de stevige rechtse meerderheid in de Kamer. Maar de
> peilingen die een linkse meerderheid beloven zijn voor ons natuurlijk ook
> geen aantrekkelijk alternatief.

Rechts-conservatief en links-conservatief zijn inderdaad allebei
helemaal niks. Weg dus met die nuance en polariseer de partij weer
recht tegenover deze stromingen.

 Wij zijn immers wel vrijzinnig, maar ook
> verantwoordelijk.

Allesof er een tegenstrijdigheid bestaat tussen beiden... Ze
suggereert dat de SP en de PvdA en GRL vrijzinnig zijn, niet
dus.....(alhoewel ik Femke voorlopig het voordeel van de twijfel
geef..)

 Anders dan de drie sociaal-democratische partijen vindt
> D66 dat het sociaal-economische beleid niet op de volgende verkiezingen
> moet zijn gericht, maar op de volgende generatie.

Dat is een arrogante opmerking.

 Wij kiezen er met de
> overtuiging voor, de hervormingen door te voeren die nodig zijn.

Zo hoort het, maar ben het met Lousewies oneens dat momenteel de
juiste hervormingen worden doorgevoerd.

 Daarvoor
> zitten wij in het kabinet.

Ja, dat weten we, en daar moeten het zo weinig mogelijk meer over
hebben de komende maanden...Niks kabinet verdedigen, niks hopen op
oogsten, maar afstand nemen en een eigen profiel ontwikkelen en vooral
uitdragen...

> Maar wij laten ons juist wel te vaak op de kast jagen door de linkse
> oppositie, juist omdat we veel met hen gemeen hebben

Ja, dat was jammer tijdens het gemeenteraadsdebat, nergens voor nodig,
gewoon uitdragen waar we voor staan en niks kabinet verdedigen, laat
dat maar aan balkenende over.

. Vanuit de totale,
> vrijblijvendheid wijzen zij op alles wat wij in de vuurlinie níet voor
> elkaar krijgen als junior-partner in het kabinet. Maar Democraten, het is
> logisch dat wij met zes zetels niet het hele beleid naar onze hand kunnen
> zetten.

Inderdaad, en dus is dit kabinet maar heel beperkt *ons* kabinet,
uiteindelijk doet D66 slechts mee omdat het zonder ons nog slechter
was geworden.

Ik proef de juiste instelling uit de toespraak van Lousewies. Hopelijk
gaat het stormen binnen D66 de komende maanden. En komt dat commitment
er om een duidelijk vrijzinnig-democratisch profiel te gaan
uitdragen....

Groeten,
Mark Giebels