Van Aartsen weg als fractieleider

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Mar 8 21:54:17 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Op basis van wat ik van hem tijdens het gemeenteraadsdebat heb gezien,
> hoeven we hier geen moment om te rouwen. En hopelijk wint de
> anti-Wiegel vleugel het nu in de VVD, zodat we van hem ook nooit meer
> last hoeven te hebben.

Gevoelsmatig ben ik dat met je eens, want ik moet niks hebben van Wiegel
en Rutte lijkt mij juist een uitstekende vent. Toch vraag ik me af of we
dat moeten willen. D'66 kan zich wel een heel stuk beter profileren t.o.v.
een VVD met Wiegel als lijsttrekker dan een met Rutte. En D'66 kan echt
niet met Wiegel in een coalitie gaan zitten. Voor wie economische
hervormingen wil, doet zich dan een interessant scenario voor: een rechtse
VVD onder aanvoering van Wiegel doet het heel goed bij de volgende
verkiezingen en er komt een CDA-VVD kabinet dat flink hervormt. Da's mooi
voor de hervormingen en die kan D'66 dan ook blijven steunen. Of beter
nog: aangeven hoe het nog veel beter kan. En tegelijkertijd tegen allerlei
rechts-populistische zaken stelling nemen. Hoeven we intern ook veel
minder ruzie te maken...