pvda gedisciplineerd? (was: debat)

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Tue Mar 7 09:04:33 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat het kabinet Van Agt-Wiegel de overheidsfinanciën uit de hand heeft laten
lopen is waar. Men was niet in staat om in te grijpen toen de oliecrisis uit
1979 de economie wereldwijd lam legde.

Maar het probleem was wel degelijk dat de regelingen die onder Den Uyl waren
ontworpen en ingevoerd (resp.  uitgebreid, zoals de WAO, met de zgn.
verdisconteringsgedachte, waarbij de werkloosheid bij de arbeidsongeschiktheid
werd opgeteld) in die jaren onhoudbaar bleken. De zgn. camelnoses: de
regelingen begonnen bescheiden en betaalbaar, maar explodeerden in slechte
tijden).

Het op Van Agt-Wiegel volgende kabinet met de Pvda (Van Agt/Den Uyl/Terlouw)
viel al voor de regeringsverklaring en een half jaar later echt. Reden: gebrek
aan financiële discipline en het maken van keuzes. CDA en D66 regeerden door,
en dat werd de opstap tot twee CDA/VVD-kabinetten-Lubbers.

En dan Lubbers-Kok van 1989 tot 1994. Dat kabinet eindigde met een hoger
financieringstekort dan het begon. Kok minister van Financiën.

Alleen onder Drees in de jaren 50, en in de Paarse kabinetten ging het
financieel goed met de PvdA erbij. Maar toen was Zalm minister van Financiën.

Gut, ik lijk Bernard Aris wel. Maar die begint meestal in 1423 (hoi Bernard
;-))