debat

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Sun Mar 5 12:41:15 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

<knip>
> Naar mijn idee moeten zich niet meer, maar minder mensen bezighouden
> met de jeugdzorg. Minder
> georganiseer, maar ruimte voor de echte hulpverleners. Want de
> afstand tussen
> degene die hulp zoekt (jeugd, ouders) en degene die die hulp ook
> verleent
> wordt alleen maar groter, met al die loketten, ketenregie en
> bureaucratie.
> Becijferingen zeggen dat meer dan de helft van de 1 miljard euro die
> we aan
> jeugdzorg uitgeven opgaat aan bureaucratie en overbodig papier. Want
> [...]
Mijn echtgenote is nog niet zo lang geleden een jaar werkzaam geweest als
pleegouderbegeleider.
Van haar werktijd ging 60% op aan rapportage en andere papierzaken. Op mijn
vraag waarom ze niet allemaal een notebookje meekregen zodat ze ter plekke
bij de gezinnen die gegevens even konden inkloppen bleek dat daar geen geld
voor was (en de rapportage was véél te ingewikkeld, allemaal juridische
consequenties en zo)... Drie van de vijf werkdagen in de week weg aan
papierwerk, maar twee werkdagen beschikbaar voor het primaire proces.
Toen ik nog verkoopbaas was hadden de verkopers in mijn team eens moeten
wagen meer dan een middag in de week op de zaak te zijn. Die mensen hoorden
buiten, bij de klant (en dat willen ze ook niet anders).

Penny-wise, pound-foolish...

met vriendelijke groeten,

Martin Lentink