Minachting VVD voor terraspartij D66 spreekt boekdelen

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Mar 4 13:05:10 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vond het gemeenteraadsdebat ook een drama voor D66, zowel qua inhoud als qua stijl. Lousewies had de pech (achteraf bezien) tegenover Halsema te staan op juist een onderwerp waar het kabinet onder leiding van Donner een conservatief beleid voert. Dat beleid had ze dus niet moeten gaan verdedigen. Ze had juist moeten verhelderen hoe de voorgestane D66-aanpak afwijkt van het kabinetsbeleid. En dus niet de identificatieplicht, opvoedgevangenissen, e.d. gaan ophemelen... Tevens kwam ze over alsof ze zeer geirriteerd was over de zeer redelijke opmerkingen van Femke, het leek haast persoonlijk... Wat betreft de meer progressief liberale kiezer die momenteel twijfelt tussen GL en D66, zoals ikzelf, is dat funest voor D66, de sympathie gaat als vanzelf naar de onterecht aangevallen persoon, Femke dus.

Verder vraag ik me af waarom ze er in godsnaam voor ging pleiten om alle specifieke subsidies proactiever te brengen naar diegenen die ze nodig hebben? Dat woud aan specifieke maatregelen is juist het probleem, houdt mensen gevangen in armoede, daar zou D66 iets aan moeten doen...

Al met al heb ik van niemand een stevig progressief liberaal geluid gehoord. Ook Halsema vond ik niet sterk. Verder stelde Van Aartsen zich vreselijk asociaal conservatief rechts op. Van de VVD hoeven de meer progressieve liberalen voorlopig dus ook nog steeds niets te verwachten. Men bereidt zich voor op de komst van Wiegel zo lijkt het...

Groeten,
Mark Giebels

Mark Giebels