... als ze al in de problemen zitten

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Mar 1 10:43:10 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

Het ergste wat kinderen die mishandeld worden kan overkomen is dat
Politie (papa) en Dokter (mama) openlijk ruzie gaan zitten op de
nationale televisie.

Als bij huiselijk geweld geschat wordt dat maar in 15% van de gevallen
aangifte wordt gedaan is dat op zich al een verkeerd signaal.
Het gaat immers uiteindelijk om de hulpverlening die tot stand moet
komen, en niet om dee inzet van meer Politie.

Het interesseert mij werkelijk niet hoeveel getallen de Politie boven
tafel krijgt. Schandalig zelfs !!!

Wat me wel interesseert is hoeveel mensen er geholpen worden met
problematiek die kennelijk meer dan sporadisch voorkomt. Dat lijkt me
vele vele malen belangrijker. Ook hoe (transparant) men daar kan komen,
bij wie men moet zijn, en vooral op eigen initiatief.

En zeker in het geval van kinderen moet er voor hen uitzicht zijn op
volwassenen die inzichtelijk maken goed te snappen waar het over gaat.

Mijn vraag is dan ook aan jou of je Remkes en naderen eens wilt vragen
een eind te maken aan die onnozele discussie tussen Politie en
Huisartsen (en/of hulpverlening). En nee, het opheffen van het
beroepsgeheim is geen middel maar zelfs onderdeel van de kwaal.

Is er dan helemaal niemnad die een kind nog in vertrouwen kan/mag nemen?
Wie gaat naar een huisarts met de een vraag als die aangifte
(beroepsgeheim) gaat schenden.

En dat het niet aangaat dat Politie, en zelfs de verkeerde weg opgaat,
als deze domme (vooral voor kinderen) hetzelfde gekijf moeten waarnemen
van hen waar ze juist op zouden moeten kunnen vertrouwen.

En het gaat ook niet om het aantal aangiften, maar om een goede opvang
en begeleiding voor kinderen die nu al in de verdrukking zitten.

Ik erger mij groen en geel aan zoveel onbenul aan de zijde van
dergelijke instanties.

Kun je wat voor me doen, Bert?
Kun je al die kinderen die nu al het slachtoffer zijn uitzicht bieden op
iets beters, en dusdanig dat dat dan ook blijkt?

Ik wil een eind aan Politie(woordvoerders) die zulks (en met een enorme
impact op kinderen zelf) voor camera's verklaren.

En mede namens alle kinderen van Nederland die werwachten dat er
werkelijk iemand voor hen is als ze al in de problemen zitten, denk ik.

Henk Elegeert