Hirsigate: D66-ministers vallen fractie af

Fri Jun 30 22:17:22 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Het is voor mij zonneklaar, dat je in je emoties de meest rare dingen
>gaat schrijven en erger nog, ook post op deze site.

 ??

 [Eerlijk gezegd was ik gisteren met heel iets anders bezig. Ik was na-
  melijk door de KPN van Internet afgegooid, weet je wel...?]

 Neen, Tjerk - jij wil louter dat ik iets anders opmerk. Een beetje
 politiek-correcte story met hier en daar een likje richting LvdL en
 eentje dat in analytisch opzicht bepaald geen hout snijdt.

 Jij wil kennelijk geloof hechten aan een mooi pro-D66 verhaal. Mij
 gaat het om de feiten (en in het onderhavige geval was ik de feiten
 voor want ik zei iets dat Loesewies vervolgens ontkende maar daarop
 toonde Balkenende dat het wel degelijk waar was). Dat het verhaal in
 retrospect door D66 wordt herschreven naar het scenario van LvdL doet
 daar weinig aan af. Ik ben zeer tegen dat herschrijven - zoiets kan
 alleen maar tegen D66 werken. Iedereen weet immers beter.

 Zo ook de mythe dat Balkenende van D66 moest kiezen tussen Verdonk en
 doorgaan met D66 - waarna Balkenende 'de verkeerde keuze' maakte. Het
 lijkt het me niet dat er ook maar iemand is die zoiets gelooft. Voor
 een dergelijke keuze gesteld haalt Balkenende immers gewoon z'n schou-
 ders op - wat anders - en dus kan deze keuze hem nooit zijn voorgelegd
 geworden of D66 had een wel heel slechte dag.

 Ik ben benieuwd of D66 beloond wordt omdat de partij Nederland bevrijd
 heeft van een verschikkelijk kabinet of dat de burger reageert met een
 'en nu kunnen we D66 eindelijk terug pakken' (temeer daar de misdragin-
 gen van AHA nogal wordt afgewezen, dus daar kan geen steun aan worden
 ontleend). Hoe dan ook, D66 zou er goed aan doen dit kabinet optimaal
 te gaan bestrijden.

 Ben benieuwd naar de peilingen (mochten deze vandaag komen - de site van
 de politieke barometer is immers al de gehele dag uit de lucht).