Ik heb er een flesje wijn op open getrokken.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Jun 30 09:48:15 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Al vaak is er hier geopperd dat D66 sommige zaken niet over hen kant kon
laten. Aan de ene begrijpelijk als coalitiepartner en dus een moeilijke
keuze, maar tegelijk respecteer je je eigen grenzen niet meer. Nu heeft de
fractie eindelijk laten dat het genoeg was. Niet alleen Hirsi Ali of
Verdonk, het gehele beleid.
We mogen hopen, en ik verwacht het ook, dat dit zichtbaar wordt in de
peilingen en nog belangrijker in de verkiezingen straks.
Vele zaken zijn aan de orde geweest, het gaat toch zeker niet alleen maar om
Verdonk?  Om die maffe Hirsi al helemaal niet, die zit zich te verkneukelen
nu, alweer een spoortje van vernieling aan haar lijstje toegevoegd, hopelijk
komt ze nooit meer naar Nederland.
D66 heeft fouten gemaakt en niet de minste. Leren van je fouten hoorde ik
Lousewies diverse malen zeggen. Hopelijk neemt Pechtold dat over en gaat men
gezamenlijk ertoe over.
Hervormingen oke, daar waar nodig, maar wel op een andere wijze. De manier
van de geleidelijkheid en niet allemaal in 3,5 jaar omdat men zo graag wil
opschieten. De verzekeringen in de zorg, het CWI, het UWV en IND. Maak eerst
de omslag eens van overheidsvernieuwingen en kijk dan een naar bestuurlijke
aanpassingen. Dat is tenslotte waar de burger elke dag mee te maken heeft en
niet of die Burgermeester is gekozen of niet.

Durven te erkennen dat als je een bepaald beleid inzet dat het ook een
verkeerde keuze kan zijn, en vervolgens durven te zeggen dat het niet is wat
je er van verwachtte. Dat is wat anders dan toch maar je je gelijk te willen
halen. De aantrekkende economie is niet alleen maar een kwestie van dist
beleid maar zeer zeker ook van de landen om ons heen en zo niet de hele
wereld.
Ik zei het al veel vaker, de welvaart van een land lees je ook af van hoe
men met je ouderen en zieken omgaat. Daarbij gaat het er niet om dat die
groeperingen in uiterste luxe moeten kunnen leven maar om een normaal
bestaan. Daar horen voedselbanken niet bij. Daar horen 3 maanden wachten op
je noodzakelijke uitkering ook niet bij. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Zoals ik al eens beschreef hier heb ik mijn nabije omgeving te maken met
Hepatites C. Vandaar een beetje kennis erover. In de aankomende 10 jaar gaat
het over zo'n beetje 60.000 mensen, een gemiddelde dus van 6000 per jaar.
Niet alleen dit kabinet liet dat afweten maar in feite de hele politiek. Ik
heb de partijen er op aangeschreven en de meesten kwamen niet verder dan:
Bedankt en we het nemen het mee. Of de mededeling dat het een moeilijk
dossier was. Het CDA reageerde met het excuus dat men pas na 7 maanden een
ontvangstbevestiging had gestuurd. Van sommigen hoor je totaal niks.

Van de WAO is zeer zeker misbruik gemaakt, niemand die het zal ontkennen.
Maar moeten er dan de mensen die ertoe verleidt zijn of in gemanouvreerd
worden gepakt of degene die hen erin loosden onder handen genomen worden.
Het doorslaan van de herkeuringen is dat er mensen die werkelijk niet meer
kunnen worden goedgekeurt. Voorbeelden heb ik in overvloed.
Ik hoor het Balkenende en de Geus nog zeggen, we moeten mensen de kansen
geven, ze hebben het dan over mensen die geen kansen meer hebben en ook niet
kunnen krijgen, middels hun gezondheid. Wat ze wildde zeggen was, die mensen
de afgrond in schoppen.
Het gaat er toch om dat je probeert mensen die nog wel voor een deel zouden
kunnen probeert toe te leiden naar een baan. En niet zeggen, schop ze maar
in de WW of erna in de bijstand. Even afgezien dat de WAO en nu de WIA al
een verzekering is voor de beter verdienenden, ik beschreef het al eens
hier.

De economie is erg belangrijk natuurlijk. het moet te betalen zijn allemaal.
Maar het is ook meer dan de begroting van Zalm, met of zonder een overschot
of tekort.
Jezelf een pot met geld, die ruimschoots overloopt toe-eigenen, WW en WAO,
om aan de EMU te kunnen voldoen is in mijn ogen pure diefstal van mensen die
er een leven lang voor hebben gespaard, voor het geval dat.
En waren het nu manieren om de lonen wat te temperen? Nee, het geeft de
regering middelen om op andere plekken meer uit te kunnen geven, het zou
niet moeten maar het gebeurt. Ik heb er nog nooit een weerwoord op gehoord
maar de hoogte van de lonen is niet het grootste knelpunt schijnbaar, maar
juist de risico's.
2 Jaar doorbetalen van de ziektewet door werkgevers is zo'n ding. Mensen met
een klein bedrijfje durven het niet aan om iemand aan te nemen. Ik zie het
vlakbij, in mijn familie. Een pakketdienst met 2 autootjes runnend met zijn
tweetjes. In een stadium komenden dat ze over kinderen denken maar nu nog
hele lange dagen werkend. Iemand aannemen die misschien een ongeval of op
andere wijze ziek zou kunnen worden zou een faillisement betekenen wellicht.
Een oudedagsvoorziening of ziektegeldverzekering is zo goed als onbetaalbaar
voor dergelijke mensen. Zeker nu, nu men meent de grenzen open te moeten
gooien voor oost-europa.

Als liberalisme betekent de vrijheid dat mensen hun kansen moeten kunnen
pakken moeten de voorwaarden van die kansen er ook zijn of tenminste
geschapen worden. Als de kosten van een auto laten rijden 0,50 euro per km
zijn en er komt iemand uit Polen of zo die dat doet voor 35 centen kan je er
niet mee concureren toch, hoe graag je ook wil. Men moet toch de
belastingen, verzekeringen en zo betalen. Of........ dan ook maar
zwart??????
We kunnen dan wel van mening zijn dat de gemiddelde prijzen er door dalen
maar wat moet er eerst.

Een paar weken geleden nog even aan de koffie gezeten hier met een
glazenwasser uit de streek hier. Die komt al jaren in de wijk om een groot
deel ervan de ramen te doen. Niet te duur maar hij kon het er goed voor doen
waren zijn woorden altijd. De laatste keer vertelde hij dat niks meer
opleverde. Hij had al enkele keren moeten zakken met zijn toch al leuke
prijs. Maar tegen wat er rondloopt nu, en het veelal zwart doet, kan hij
niet meer op. Rare folders in de bus met onbegrijpelijke namen die je
nergens kan terugvinden vallen in je bus. Advertenties in het plaatselijke
stuffertje van Poolse dames die voor 7 euro de haren komen doen van dames
thuis. Waarom zouden mensen nog vele male meer betalen bij de kapper die het
allemaal doet zoals het hoort? Belasting- of premiemoraal, dat krijg je zo
wel klein hoor, of beter gezegd nog kleiner.

Een uitermate goede zaak dat D66 ASO heeft laten vallen maar nu?
Sociaal liberalisme zou een goed ding kunnen zijn. Maar dan wel eerst eens
bedenken wat sociaal betekent en kansen dienen te bestaan om er voor te
kiezen.
Een starter in welke branche dan ook kan de stroom belastingen en
BTW-heffingen al niet meer overzien voor hij of zij nog maar 1 euro verdient
heeft.
Kiezen tussen weinig of nog minder is geen keuze. En dat geldt speciaal voor
aanstaande zelfstandigen of aanstaande werkgevers.

D66 heeft gelukkig stap 1 gezet. Nu wachten op de volgende.

Ger