Hoe krijgt Nederland het beste onderwijs ter wereld?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jun 28 22:36:54 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk Elegeert wrote:
>
> (knipjes hier en daar)

> Henk,
>
> Ik doelde bijvoorbeeld op een buddy-systeem (had ik al eerder over
> geschreven) als voorbeeld van een mogelijke 'best practice'.

Wat is een 'best practice' meer dan een
beoordelingsysteem ? Als ik de leerling centraal wil
hebben hoe kan er dan in godsnaam een best practice
zijn? Op zijn best zijn er dan zoveel als er
leerlingen zijn, maar dan, wat heb je daar aan?

> Toch heeft iedereen behoefte aan feedback.

Welke instelling, Bart heeft behoefte aan welke
feedback?

 > Succes, gewaardeerd worden, motiveert.

Over wie heb je het nu?

 > En mocht het achteruitgaan,

Mocht *wat* achteruit gaan,  Bart?

 > dat dan snel opmerken,

Welk systeem heb jij dan al bedacht op dat je dit
waar kunt maken, Bart?

> al voordat het echt uit slechte resultaten blijkt.

Welke slechte resultaten, Bart?

> Ouders, leerlingen en docenten
> willen een goede school, punt uit,

Nee, die willen dat hun kinderen goed onderwijs
krijgen en het maakt niet echt uit van wie of waar
ze dat krijgen. Daar heb je geen school voor nodig,
punt uit. Wel goede onderwijzers, goede
mogelijkheden voor hun kind, de kinderen zelf willen
onderwijs dat bij hen aansluit, bij hun tempo, bij
hun interesse, maar ook ter voorbereiding op een
maatschappij die vraagt je/de eigen mogelijkheden
optimaal te benutten.

> het is ook goed om onderwijs te kunnen vergelijken.

Dan heb jij wat de doen? Doe dat dan eens ....
Maak eens internationale vergelijkingen, Bart.

> Het internet is drempelloos, en biedt echt geweldige mogelijkheden.

Daar zijn we het eens.

> Zelfs het persoonlijke contact is deels aanwezig met (video)chat, delen
> van vragen en antwoorden enz. Samen met anderen naar colleges kijken,
> aantekeningen maken, samen met anderen online werkstukken maken, links
> uitwisselen, tips voor solliciteren en vacatures, het nut en de
> kwaliteit van de diverse modules en studierichtingen bediscussiëren.

You name it ....

> En, zoals ik zei, de beste docenten / colleges krijgen een veel groter
> publiek dan nu, met nieuwe vormen van feedback over wat beter kan.

Eens ....

> (dat van VVD-gedachtengoed kon ik even niet plaatsen, Henk)

> Het internet is een veel rijker en flexibeler medium dan radio en tv, en
> alles van radio en tv kan ook via internet. Als je per sé wilt kun je
> internet video natuurlijk via je TV of evt. je DVD-speler bekijken.

Mogelijkheden te over, Bart.

> Nu is het moment om te experimenteren met manieren om de nadelen van het
> medium (vrijblijvendheid, gebrek aan structuur, gebrek aan onderlinge
> contacten) op te lossen.

Dit kan ik dus echt niet plaatsen. Wat hebben de
nadelen van het systeem nu te maken met een
vernieuwd op andere leest gestoeld onderwijs waarbij
de leerling zelf centraal staat, Bart?

Hoe in godsnaam willen die aspecten daaraan kunnen
ontsnappen zelfs? Zeker als het centrale thema die
zelfredzaamheid is?

Henk Elegeert