en lousewies en zo

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Wed Jun 28 16:45:10 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elma, dat klinkt heel lief van je. Maar - hij is van de generatie van onze
kinderen!
Maar het zou kunnen dat je Dennis Hesseling wel eens gezien hebt. Jaren
geleden heb ik hem meermalen gezien in het Brabantse, bij
regiovergaderingen, ik meen als bestuurslid van de Jonge Democraten. Het zou
best eind jaren 80 geweest kunnen zijn. Ik geef je hier in elk geval een
link, voor een interview en een portret:

http://www.kennislink.nl/web/show?id=114771

In elk geval was ook ik zeer geboeid door hetgeen ik las, nadat ik enkele
links geopend had. Dank aan Marc-Alexander! Het is een thematiek, zie ook
voor de niet-wiskundige zeer interessant is, zeker als je een beetje thuis
bent in de wetenschapsfilosofie.
En grappig: als ik mijn helder denkende vriendin, die overigens meer
artistiek is dan intellectueel, de kwestie uitleg van "de uitgesloten
derde", dan vindt ze dat eigenlijk een "non-probleem". Of iets al of niet
waar is, is vaak afhankelijk van het gezichtpunt vanwaaruit je het bekijkt,
is haar reactie. Eigenlijk wel juist, weten wij met wat levenservaring!
Blijft het een interessant punt of je bepaalde formele waarheden nu ontdekt,
of dat je die construeert in het denken (niet zozeer idealistisch, maar
nominalistisch). Dan zitten we met een klap meteen in 2500 jaar filosofie!

Overigens neemt dat niets weg van hetgeen ik als kritiek had op Lousewies
haar wens om artikel 23 GW aan te pakken, om daarmee fouten in een aantal
besturen in het Islamitisch onderwijs aan te willen pakken: met een kanon op
een mug schieten. Ik heb nu de bijgedachte dat als Dennis H. zo'n
fundamenteel analytisch denker is, hij zijn echtgenote wellicht op andere
gedachten had kunnen brengen, misschien.

In mijn reactie verwees ik naar recente stukken in Didaktief. Toch nog
ietsje meer dan alleen Het Onderwijsblad geeft. Kijk maar

http://www.didaktief.nl/

Een heel bekend en steeds weer terugkerend thema uit het onderwijsonderzoek.
Prof. Jaap Dronkers noemt een keer een gevoelig punt: door de grotere
afstand van enige overheid is het bijzonder onderwijs (er is veel algemeen
bijzonder!) vaak iets minder geplaagd door allerlei hopeloos
ge-experimenteer met het onderwijs. En vooral de sociaaldemocraten hebben
het onderwijs vele tientallen jaren zitten verknoeien door er te hoge
maatschappijveranderende eisen aan te stellen, voor te weinig geld en tijd.
Dat zeggen vooral onderzoekers uit sociaaldemocratische kring! Jaren
gedonder met de (net-niet) middenschool. Helpt het? Nee. En wie maken de
langzame en voorzichtige leerweg, die veel gekozen werd door kinderen van
allochtone families, onmogelijk? Juist, minister Ritzen! Argument: te duur.
Voor mij de grootste reden om nooit meer PvdA te willen stemmen. Laat staan
iets utopischer clubs. Zo ben ik nog steeds D66-er, ondanks alle moeizame
gedoe.
/raimond de tempe