Hoe krijgt Nederland het beste onderwijs ter wereld?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Jun 27 15:00:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kaj wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het idee dat 'onderwijs, onderwijs, onderwijs' dé manier is om de
> concurrentie met bijvoorbeeld China en India aan te kunnen, is een gotspe.
> In India alleen al studeren ieder jaar honderdduizenden ingenieurs af die
> qua kennisniveau niet onderdoen voor de gemiddelde Nederlandse ingenieur.
> Voorbeeldje: LogicaCMG nam vorig jaar *2.500* ingenieurs aan in India.
> (Nadat ze, zoals ieder jaar, bedolven waren onder 10.000 open
> sollicitaties.)

Tja, raar is dat. Maar dit kabinet ging er van alles aan doen, toch? Wat
  zijn de werkelijke resultaten dan? Wat is de 'oogst'?

> Het weekblad The Economist wees, in de editie van vorige week, in een
> artikel over inkomensongelijkheid onder Amerikanen zijlings op deze
> ontwikkeling. Degenen die juist het minst te duchten lijken te hebben van
> arbeidsconcurrentie van over de grens, zijn schoonmakers, baliemedewerkers
> in het MKB, dat soort banen.

We 'organiseren' zelf laag betaalde banen?

> [...]
> gepiept. En het kost nog steeds minder.
>
> Dat was één.
> Daarnaast is het ook op een ander vlak een gotspe. Hoeveel Nederlanders
> zullen echt profiteren van een verbeterd onderwijsaanbod? Ik gók hooguit
> 250.000, misschien 300.000 mensen, die het innovatieve neusje van de zalm
> zijn. Kun je als economie drijven op die groep? Zal het trickle down-effect
> alle Nederlanders bereiken, het MKB in stand houden? Ik dacht het niet. En
> zéker niet zolang universiteiten en onderzoekscentra als MIT, CalTech en JPL

Dit is onzin, kaj. Kijk die achterstand en dat gevaar daar wijs je m.i.
terecht op, maar een verbeterd onderwijsaanbod moet allen gelden. Die
innovatieve neusjes van de zalm zitten duidelijk niet in dit kabinet.

Maar op innovaties kun je economisch drijven. Niet wat dit kabinet er
onder verstaat of wil verstaan. Het zijn verloren jaren vrees ik voor
die zgn. kenniseconomie, en dat met D66 zelf in dat kabinet.

> Nee. Het onderwijsaanbod in China en India verbetert bij wijze van spreken
> met de dag, en ieder jaar worden de budgetten naar boven bijgesteld.

Dus moet het onderwijs en het -aanbod weer leuk worden. En dat kan ook
als we niet zo krampachtig bezig waren met ander, maatschappelijke zaken
daar te willen regelen.

Waarom hebben we niet veel meer thuis studerenden? Waarom worden ouders
zoveel beperkingen opgelegd om zelf een school te stichten, en tevens
opvang?

> en beweert dat je
> het alleen maar op onderwijs, onderwijs, onderwijs moet gooien, liegt.

En ik lieg niet, het gaat om onderwijs, on(s)derwijs en bovenwijs.

Je neemt een statische situatie als uitgangspunt voor je stelling en
tevens gokje.

Overigens dat gokje, hoeveel zijn het er nu?

Henk Elegeert