AHA mag blijven, maar h óe?

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Tue Jun 27 09:00:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goed,

Blijkens meerdere artikelen (zie http://politiek.headliner.nl) mag Ayaan Hirsi Ali, na lang nachtelijk overleg tussen Verdonk en andere ministers, dus alsnog het Nederlanderschap behouden.

Niet zo vreemd dat dit 'spoedoverleg' in Balkenende's Haagse appartement plaatsvond en zo lang duurde; men had (heeft?) nogal wat glad te strijken om te voorkomen dat Verdonk ernstig in de problemen zou komen. Want er zou onder andere iets stevig mis zijn met het feitenrelaas waarop Verdonk haar eerdere beslissing baseerde om Hirsi Ali het Nederlanderschap te ontnemen. Ernstige fouten zelfs, misschien wel de Tweede Kamer (voor de zoveelste keer) verkeed informeren...

Hoe dan ook, het nachtelijk overleg vond plaats tussen Verdonk, Zalm, Brinkhorst en Donner. Of Balkenende er zelf bij was, kon ik niet zo achterhalen. Maar met al deze personen erbij was het dus duidelijk een politiek overleg. Want zelfs Verdonk's eigen VVD - of althans de fractie - lijkt niet bereid Verdonk wederom de hand boven het hoofd te houden als ze nu wéér de fout in is gegaan op dit dossier.

Dus de vragen over het feitenrelaas blijven, alsmede de vraag: als Hirsi Ali mag blijven, hoe zit het dan met de vergelijkbare gevallen die kennelijk *niet* mogen blijven? Uit diverse berichten (zal wel hetzelfde ANP-bericht geweest zijn) maak ik op dat men kennelijk een formule gevonden heeft die alleen toepasbaar zou zijn op Hirsi Ali.
Lijkt me op zijn zachtst gezegd nogal vreemd en ik ben ook benieuwd hoe dit juridisch in elkaar steekt. Let op: Donner was erbij...

Maar dat het overleg alsnog uuuuuuren duurde doet mij vermoeden dat het verhaal van Verdonk toch nogal 'shaky' is... Als het gewoon een kwestie van 'klapje erop, klaar' was geweest, had het vast niet lang geduurd. Ben daarom benieuwd wat voor politieke afspraken de coalitievertegenwoordigers hebben gemaakt en of / hoe de D66- en CDA-fracties zich aan die uitkomsten zullen houden...

De oppositie zal iig tot het uiterste gaan. Nu maar zien hoe slim ze het aanpakken.

Kaj