Koerscrisis: Wat is D66 eigenlijk?

Mon Jun 26 23:59:53 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Steven Rieder <Steven at RIEDER.NL>
>Ooit leren rekenen? Volgens Google ben je zelfs exact gepromoveerd (in
>een mooie richting, dat wel).

 Ja, ik zag het. Nog even er er zitten binnenkort meer sterrenkundigen bij
 D66 dan dat er kamerzetels zijn...  :-)

>Van 2003 is 50% voor Lousewies en van nu zou het ook 50% zijn;

 Oh, maar dat was niet het door mij gehanteerde uitgangspunt. De eerste
 50% slaat op de drie zetels die er van de 6 over zijn. De tweede op
 pakweg de 50% van de overblijvende 50% (25% dus) bij het stemmen voor
 de lijsttrekker (aangenomen dat de voorkeuren onder leden en niet-leden
 identiek zijn, en dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn).

>Dus zijn de "Lousewiesers" weggegaan,

 Wat concreter: stel gemakshalve dat er in 2003 100 mensen op D66 stemden.
 Dan zijn daar momenteel dus nog 50 van over (dat volgt uit de 3 zetels
 in de peilingen), waarvan 25 voor LvdL en 25 voor Pechtold (dat volgt uit
 de lijsttrekkersverkiezingen). Onder die 50 die gevlogen zijn moeten er
 dus aanzienlijk meer LvdL lui zitten anders komt die verhouding 50/22
 procent er nooit uit.
 Er zit dus een rare omkering in de cijfers - want men zou het tegenover-
 gestelde verwachten (dat ben ik wel met je eens) maar dat is dus niet
 zo.

 Dit is niet nieuw want ik heb eerder iets dergelijks uit de opinie-
 cijfers gepeurd,
    https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0512&L=d66&X=&P=49252
 (druk op de < pijl voor de eerdere deelanalyses op dezelfde datum).

 Uit de analyse van de opiniecijfers volgt dat de aanhang van D66 nogal
 links is. Dat is de reden waarom mensen weggaan. Op de vlucht voor li-
 berale (rechtse) types als LvdL. En als men dan een voorkeur mag aangeven,
 dan maakt men een inconsequente keuze...

 Zoiets gebeurt er dus.

 Marc Fluks, Amsterdam