Peilingen 23 juni 2006

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Fri Jun 23 23:23:11 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dank voor de peiling, Marc.

Wat ik alleen niet begrijp, is dat Paul Witteman deze peiling als
'spectaculair' aankondigt (hij is, terwijl ik dit schrijf, nog niet
uitgezonden) en dat terwijl de PvdA-strategen alles boven de 45 zetels zelf
al onrealistisch achten. De fluctuaties tussen PvdA en CDA zijn logisch en
verwacht.

Opvallend is alleen wel dat noch SP, noch GroenLinks winnen bij het
zetelverlies (in de peiling) van de PvdA. Zou je op het eerste gezicht wel
verwachten maar ik vind het zéér logisch: het CDA weigert uitspraken te doen
over de AOW en schuift daarmee de facto enige besluitvorming daarover door
naar het volgende kabinet. Juist die stilte vanuit het CDA levert die partij
zetels op.

Maar réken maar dat Bos zowel CDA als VVD nog gaat uitdagen om het achterste
van hun tong te laten zien mbt het AOW-onderwerp. De PvdA-strategen hebben
niet voor niets Bos bewogen het AOW-plan zo ver vóór de verkiezingen naar
voren te brengen; over niet al te lange tijd beweegt het pendulum zich van
de PvdA naar het CDA en de VVD en zullen zij echt openheid van zaken moeten
geven. En dan komt het CDA er niet meer mee weg om zich in zwijgen te
hullen.
Zeer slim dus, van de PvdA.

3 zetels voor D66, tsja... Het blijkt eens te meer dat noch Pechtold, noch
Van der Laan de kiezers in beweging kunnen zetten. Niet zo gek ook - wie
vertrouwt er nog op dat D66 zichzelf uberhaupt aan de eigen ideeën houdt?

Kaj