Tussenstand D66-peiling, 12:16

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Jun 23 22:14:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Nee, D66 heeft zelve niets fout gedaan. Geheel mee eens. Het zijn die kleine miljoen kiezers die D66 in de steek hebben gelaten die de schuld dragen. Domme domme mensen, zien ze dan niet hoe goed alles is bedoeld?

Wat D66 'fout' gedaan heeft is om in dit kabinet te gaan zitten. In
feite krijgt D66 dus de schuld van de keuze van de PvdA om in de
oppositie te gaan (doen we mee met de PvdA dan zijn we hun aanhangwagen,
zo niet dan zijn we verraders). De rest is inderdaad media-hype.

> Beste Bart, er is nog nooit in de parlementaire geschiedenis een partijtje met zes zetels in de kamer geweest die zoveel media aandacht heeft gekregen als D66 de laatste weken. Lousewies en Alexander hebben werkelijk alle aandacht gekregen die ze wilden, elke scheet werd in de media uitvergroot en weergegeven. Niettemin is D66 in de afgelopen periode opnieuw gezakt in de peilingen.  Is deze simpele constatering  "D66-bashing"?

Bashing is ook media-aandacht. Op het moment dat je niks meer goed kan
doen kan je niks meer goed doen. Niet dat de D66 mensen zo sterk
opereren hoor. Het valt me trouwens wel op dat de media bij D66 altijd
wel weer iemand op weten te snorren die volstrekt het tegendeel beweert
als de rest van de partij. Beetje verliefd op aandacht misschien. Geldt
ook voor sommige lijsttrekkerskandidaten natuurlijk, hoewel dat ook zijn
charme heeft.

> Wat mij zorgen baart is het sectarische dat zo langzamerhand zich heeft meester gemaakt van D66. Het roepen om een Leider. Het krampachtige positivisme. Het wegkijken bij dingen die fout zijn gegaan en nog steeds fout gaan. Het op hun lazer geven van kritikasters, van klokkenluiders (WAKE UP!) en  ze negatief, azijnpisser of naverstaarders noemen. Als organisatie-kenner ben ik met het fenomeen vetrouwd. Symptomen, vaak, van wat Amerikanen zo fraai noemen " Dying Organisations".  Organisaties in een stervensproces. Het is verdrietig, maar wel de waarheid.

Roepen om een Leider? Er wordt een lijsttrekker gekozen, ja.
Krampachtig positivisme? Tja, het is ook nooit goed, al het andere zal
wel weer blinde paniek heten...

> Daarin zijn we broeders, Bart :-).

> Pechtold heeft een paar goede ideeen, maar ik weet niet hoe consistent ze zijn. Ik heb hem de laatste 3 weken elke dag zo'n beetje meegemaakt, en kan zijn uitspraken van dag tot dag vergelijken en volgen. En verdomd, soms waait het windje naar de ene kant, en soms naar de andere kant. Maar ja, politiek, het blijft een woord met een klein peetje.

Dat heb ik wel een klein beetje vrees ik. Dan zijn er meer manieren om
ergens tegenaan te kijken en dan zie ik eerst wel wat in de ene, en dan
komt de andere langs en dan zit daar ook wel weer wat in :-)

Bart