Lousewies

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Jun 22 10:50:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik deel je insteek Marc, maar twijfel aan je conclusies wat betreft
Lousewies. Wellicht kan Bert e.e.a. verduidelijken vanuit zijn
ervaringen.

Inderdaad is het zo dat persoonlijke keuzes als niet-roken, niet
autorijden, geen BigMac's eten, tweetalig opvoeden, niet naar de kerk
gaan, atheistisch opvoeden, een openbare school uitkiezen, etc.,
allemaal prima zijn en mijn eigen keuzes liggen wel zo'n beetje in
dezelfde lijn. Maar dit heeft allemaal niets met vrijzinnig
democratisch of zo je wilt sociaal liberaal te maken. De kern is
immers het vergroten van de keuzevrijheid voor de burgers en de
neutrale waardering door de overheid van de door de burgers gemaakte
keuzes .

Dus een strijd tegen bepaalde onderwijskeuzes, tegen bepaalde genots-
of andere gedragskeuzes, tegen bepaalde opvoedingskeuzes, etc, vanuit
de overheid, die strijd is anti-vrijzinnig in de kern.

Dus als Lousewies duidelijk en hard vecht voor die keuzevrijheid en
die neutrale waardering, dan heeft ze mijn volledige steun. Maar als
het vooral een strijd wordt tegen keuzes die niet in lijn liggen met
haar eigen levensovertuiging, dan heb ik daar niets mee, hoe dicht
mijn levensovertuiging waarschijnlijk ook ligt bij die van Lousewies.

Bert schreef laatst eens op deze lijst dat sommige collegas van hem in
de D66 fractie zoiets vreselijks als een vettax steunen. Nou, als je
daar al voor bent, dan wil ik niet weten aan welke andere knoppen van
het leven van de burgers je als politicus nog meer zou willen
draaien.... Met dat soort politici heb ik helemaal niets.

Waar zou jij vanuit jouw ervaringen Lousewies plaatsen in dit spectrum
Bert? Net als jij een vrijzinnig-democraat pur sang of toch meer in de
richting van Marc-A's opvatting over haar, i.e. een atheistische
paternalist?

Groeten,
Mark Giebels