Brinkhorst en Schuyer: ongeloofwaardig

Wed Jun 21 14:59:57 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Voor wie geinteresseerd zijn, Peter Breedveld sprak voor zijn ongesluierde
website met Brinkhorst en Schuyer, over de vraag waarom Alexander Pechtold
wel mag zeggen dat Lousewies van der Laan shockeert en in one-liners
grossiert, maar zij niet dat Pechtold ongeloofwaardig is met zijn vele
uitspraken die hij daarna weer snel intrekt.

Fritz van Rikxoort

Ongeloofwaardig
Peter Breedveld
www.peterbreedveld.com/archives/00000499.html

'D66-top maant Van der Laan te stoppen met aanvallen', kopt dagblad Trouw in
de editie van 16 juni. Volgens de krant hebben minister van Economische
Zaken Laurens Jan Brinkhorst en senaatsfractievoorzitter Eddy Schuyer
kandidaat-lijsttrekker Lousewies van der Laan gemaand te stoppen met haar
persoonlijke aanvallen op concurrent Alexander Pechtold. Van der Laan heeft
Pechtold namelijk 'ongeloofwaardig' genoemd.

Frontaal Naakt besloot Brinkhorst en Schuyer te vragen waarom Alexander
Pechtold wel mag zeggen dat Lousewies van der Laan shockeert en in
one-liners grossiert, maar zij niet dat Pechtold 'ongeloofwaardig' is. Op
het ministerie van Economische Zaken blokkeerde perswoordvoerder Job Frieszo
de weg:

'De minister doet geen uitspraken over de lijsttrekkerscampagne van D66.'

Jawel, want gisteren heeft hij gezegd dat Lousewies van der Laan moet
stoppen met haar persoonlijke aanvallen op Alexander Pechtold.

'Er waren een aantal journalisten in de Tweede Kamer die hij te woord heeft
gestaan - ik was daar zelf niet bij - en toen heeft hij inderdaad iets
gezegd over dat ruzietje tussen Van der Laan en Pechtold. Maar hij wil
verder niet actief het woord voeren over de lijsttrekkersverkiezing zelf.'

Ik merk dat u niet blij bent dat hij zich toch over de kwestie heeft
uitgelaten.

'Ik vind daar niks van. Ik ben woordvoerder van het departement en niet van
D66. Mijn mening doet er niet toe, ik ben slechts een ambtenaar.'

Wel jammer, want hij zegt toch gauw even iets... dat is eigenlijk ook een
soort belletje trekken en dan hard wegrennen, nietwaar?

'Hahahahaha! Dat moet u maar een keer zelf aan hem vragen op een congres of
zo.'

Maar dan moet ik naar een D66-congres, dat gun je niemand. Kan ik hem nu
niet gewoon een paar minuutjes aan de telefoon krijgen?

'Even heel helder, hij doet geen woordvoering over D66.'

Dat doet hij wél. Gisteren heeft hij het nog gedaan.

'Ja, maar niet meer actief en op verzoek. Dus u zult het echt met mijn
antwoord moeten doen.'

Nou, dank u wel.

'Het spijt me zeer.'

Ja, mij ook. Dag!

Eddy Schuyer was gewoon thuis te bereiken. Zo te horen was hij net met het
verkeerde been uit bed gestapt.

U hebt gezegd dat Van der Laan moet stoppen Pechtold aan te vallen.

'Nietwaar. Ik heb gezegd dat ik het verstandig vind dat beide zich
presenteren op grond van hun eigen kwaliteiten en niet op grond van
aanvallen op anderen. Die kritiek heb ik niet op één bepaalde persoon
gericht.'

O, want die indruk kreeg ik door een bericht in Trouw. U hebt in elk geval
wel gezegd dat u op Pechtold stemt. Waarom eigenlijk?

'Twee redenen, ik vind hem iets meer een beschouwende figuur die iets minder
de confronterende politiek zoekt. Dat past meer in de stijl van D66. Een
voorbeeld daarvan is de discussie over de onderwijsvrijheid in artikel 23
van de Grondwet.'

Pechtolds opmerkingen dat we niet zo moeten kakelen over terrorisme, en dat
er in de Haagse politiek vunzige spelletjes worden gespeeld, zijn dat ook
voorbeelden van zijn beschouwende stijl?

'Iedereen doet wel eens minder gelukkige uitspraak.'

Pechtold doet aan de lopende band minder gelukkige uitspraken. Hij vindt
Nederland het land van de spermashows en moslimimmigranten komen volgens hem
rechtstreeks uit de middeleeuwen.

'Ik vind dat meevallen. In het begin heeft hij wat uitspraken gedaan, maar
dat is goed hersteld.'

En als we eerlijk zijn, moeten we constateren dat Pechtold begon met
persoonlijke aanvallen, door Van der Laan ervan te beschuldigen dat ze
grossiert in oneliners en dat ze shockeert.

'Nou, ik ben niet naar al die debatten geweest, dus ik ga helemaal niet in
op de vraag wie er is begonnen, dat is meer iets voor kinderen onder de
tien.'

Maar u bent dus voor Pechtold omdat hij artikel 23 van de Grondwet, over
vrijheid van onderwijs, ongemoeid wil laten.

'Ik vind het willen afschaffen van islamitische scholen een weinig
vruchtbare houding, volstrekt kansloos. Het lijkt me beter om
deugdelijkheidseisen aan scholen op te leggen, die kun je best uitbreiden.
Maar dat je niet de positie van het bijzonder onderwijs via
grondwetswijzigingen ter discussie stelt.'

Een discussie mag dus al niet.

'Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik zeg alleen dat het een kansloze affaire
is en dat ik het niet verstandig vind daar veel energie in te steken.'

De gekozen burgemeester, dat vindt u geen kansloze affaire?

'Nee hoor, dat is een kwestie van tijd. Die komt er, we hebben alleen nog
geen datum.'

Dat interesseert toch helemaal niemand, die gekozen burgemeester?

'Nee, daarom moet dat ook niet te hoog op de agenda, in de zin van dat het
hét onderwerp is waarmee D66 zich manifesteert. En bovendien, 'niemand
geïnteresseerd'? Daar zijn absoluut geen bewijzen voor.'

Het feit dat D66 heel erg klein is geworden, nog kleiner dan het al was, na
al dat gedoe over de gekozen burgemeester en het referendum, is volgens u
geen teken dat het de kiezers volstrekt koud laat?

'Nee, er zijn allerlei onderzoeken naar gedaan dat men juist democratisering
belangrijk vindt.'

Waar moet D66 zich eigenlijk nog meer mee profileren?

'Onderwijs, natuurlijk, de kenniseconomie. En D66 is de enige die frontaal
voor een Europese Unie gaat, die zich niet in de hoek laat zetten als een
partij met eurosceptici.'

Dat zijn punten waar Van der Laan zich nadrukkelijker over heeft
uitgesproken dan Pechtold.

'Nou, die keuze voor Pechtold heb ik gemaakt op grond van andere
overwegingen.'

Pechtold had de D66- fractie beloofd tegen de missie naar Uruzgan te
stemmen. Maar toen het erop aankwam, heeft hij toch voor gestemd en de
fractie in de kou laten staan. Niet zo'n fraaie toekomstige leider, toch?

'Zo is dat allemaal niet precies gegaan.'

Hij zou toch tegen de missie stemmen?

'Neuh.'

Nee?!

'Neuh, in die positie is dat zo niet gegaan en bovendien is het een kwestie
van kabinetsbeleid waar ik niet bijgezeten heb, dus hoe het allemaal gegaan
is, daar weet ik niks van.'

Eigenlijk baseert u uw keuze voor Pechtold dus op - als ik het zeggen mag -
weinig kennis van zaken. De gemiddelde krantenlezer weet er meer van dan u.

'Nou, dat is dan uw conclusie. Hoe lang gaan we nog door met dit gesprek?
Want ik heb niet zo'n zin om er nog veel over te zeggen. Laten we maar
stoppen. Dag!'

Peter Breedveld heeft er plezier in mensen te pesten.

Gepubliceerd op 18.06.06 @ 10:42 PM