Koerscrisis, Leestip: Van der Laan zakt finaal door het ijs

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jun 21 14:23:29 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

>(In Nova gisteren overigens niets over Hein bij dat debat, jammer)

In de tweede ronde zat ik tegenover Alexander en we hadden het over
veiligheidsbeleid. Pasjes, camera's, preventief fouilleren en
dergelijke. De twee Telegraaf-journalisten die zijn afgeluisterd heb ik
ondubbelzinnig afgekeurd. Mijn stelling was dat Nederland een benepen,
xenofoob, angstig, onvrij landje aan het worden is, als we onze
vrijheden beetje bij beetje gaan opofferen aan iets abstracts als
veiligheid en terrorismebestrijding. Ik haalde ook London als voorbeeld
aan, hoe Moslims keer op keer worden neergezet als extremisten en
terroristen, met huisinvallen, arrestaties en zelfs executies in de
metro. Ik haalde in NL het geval aan van twee mannen die in hun jalabya
naar de moskee treinden, en door hun onalledaagse niet-hollandse
uiterlijk werden afgevoerd als misdadigers. Mijn pleidooi was dat
D66/Liberaal Democraten daar een grens moeten stellen: de rechtstaat is
de rechtstaat en democratie is democratie. Vooral dat ergerlijke pasje
wil ik weg, die id-plicht. Naar mijn idee was de zaal het wel met me
eens. Maar er is niets over uitgezonden, want er waren twee kandidaten
die het opportuun vonden als een ruziënd echtpaar met elkaar te gaan
bakkeleien. En dát is pas interessant voor NOVA!
(vraag voor feedback: klinkt dit calimero-achtig? Want eigenlijk ben ik
gewoon pissig!)