humor (was: Moddercrisis: JD ...)

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Jun 20 21:50:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Hmm, wel een heel verhaal als reactie, Bart. Maar ik zou toch graag wat
> feiten zien, visuele fragmenten waarin de zaal lacht om een spreker. En
> dat heb ik geen moment gezien noch van jou vernomen. Een voorbeeld
> waarin dat wel gebeurde: Wiegel over Hirsi Ali e.o. 't Is allemaal
> oersaai wat P-vdL presteren, niks beklijft. Over de inhoud een andere keer.

Humor maak je kapot op het moment dat je probeert uit te leggen dat het
grappig is en en waarom het grappig is.

Maar goed ik vond Pechtold's reaktie (debat Tilburg) wel aardig op het
verwijt dat D66 als 'linker buitenboordmotor' stilgevallen was: een
linker buitenboordmotor zorgt juist dat de boot naar rechts gaat :-)

Een typisch gevatheidje waarvan ik er wel meer van hem gezien heb.

Je hebt zeker gelijk dat je wijst op de waarde van humor, Henk. Zelfs de
onsympathieke corpsbal-humor van Wiegel werkt gewoon.

Openstaan voor onverwachte invalshoeken, bereid zijn om, in ieder geval
voor een moment, los te laten van wat iedereen als vaststaand aanneemt.
Dat is wat er bij humor gebeurt. Maar het komt ook van pas als je een
manier weet te verzinnen om op tijd te ontsnappen aan de spanningen en
polarisatie die tot suboptimale uitkomsten leiden. En dat tegendraadse
is ook nodig om de agenda naar je toe te trekken, degene te zijn die
belangrijke punten aan de orde stelt waar anderen gedachtenloos aan
voorbij gaan. En tenslotte, je kunt er ook de gunst van de kiezer mee
winnen.

Ober, één kratje humor graag...

Bart