De grenzen open?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Jun 19 08:38:03 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een kennis uit de buurt is sinds vorig jaar werkeloos. 47 Jaar dus het valt niet mee, ondanks dat hij o zo graag wil. Hij heeft mbv zijn ouders en zo alles op alles gezet om zijn vrachtwagenpapieren te halen maar beter had hij naar de kroeg gebracht, dan had hij er nog hoofdpijn aan overgehouden.
Hij heeft nu poosje bij bedrijf gewerkt dat zichzelf vooral geen uitzendbureau noemt maar de uitleenmensen betiteld als uitzendkrachten. Zogenaamd als oproepkracht.
Met een blik op het contract en wat ik hoorde van hem wist ik al voldoende, hij werd belazerd waar hij bij stond.
Zonder slaapcabine, en met een kapitaal van 100 euro op zak naar Polen. Er zou daar een hotel geregeld zijn maar dat was ook niet het geval, dus de hele week rechtop in de auto trachten te slapen. De verplichte onkostenvergoedingen heel ver onder de maat, om over de hoogte van het loon nog maar niet spreken.
Vanuit 40 uur werken op een bedrijf in de WW terecht gekomen naar 60 of meer en op de vrachtauto ontvangt hij in de WW meer. Terecht vraagt hij zich af, waarom zou ik gaan werken daar en is hij er afgelopen vrijdag er dus ook mee gestopt. Belazeren kan je je overal tenslotte laten doen.

Maar wat willen we nu eigenlijk? Die Polen of Tjechen doen het goedkoper en zijn WW-uitkering betalen we toch wel. Ik stuur hem wel om zijn tegoeden alsnog te verhalen bij zo'n asociale werkgever maar dat is geen oplossing toch.
Is dat het wat we willen omdat het zo de transport goedkoper zou maken? Tel er de kosten bij van zijn WW en dan mogen we onze twijfels er toch hebben denk ik zo.
Nog maar eens een keer omscholen? Te oud en geen perspectief laat het UWV weten, dat wordt te duur.

De auto vetrekt vandaag wel weer hoor, alleen kan je waarschijnlijk de chauffeur niet verstaan, die kent alleen Tjechisch of Pools.

Ger