Moddercrisis: D66-hotemetoten intervenieren opnieuw in lijsttr ekkersverkiezingen ten gunste van Van der Laan

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Jun 18 21:32:49 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kaj Leers wrote:

> Ja, er was dan ook flinke druk op beiden uitgeoefend om in te binden. Maar in Nijmegen gisteren was het weer mis, zij het op een ander vlak: het generaal pardon voor zo'n 6000 asielzoekers (van de 26000) wiens procedures nog lopen.

Nee hoor, het ging er in Nijmegen heel correct aan toe, zij het dat
inderdaad Pechtold er voor pleitte Verdonk nog tot december te geven. Ze
hebben dus niet dezelfde mening (met argumenten omkleed), niets mis mee.

Nou vind ik dat Verdonk er niet zo makkelijk vanaf mag komen, aan de
andere kant is het wel raar als de laatste 3000 anders behandeld worden
dan de rest.

> De fractie gaf Verdonk tot 1 juli om de procedures afgehandeld te hebben, anders zou er alsnog een generaal pardon moeten komen voor de 6000. Maar Pechtold begon alweer terug te krabbelen en Van der Laan te pressen om die 1 juli-deadline in principe te laten vallen.
>
> Dat wordt wellicht een groot probleem overigens want als de LPF-fractie (wiens 1e leider, Pim Fortuyn, vlak voor zijn dood nog zei dat generaal pardon te willen) voor stemt, dan hangt het dus op D66. En als Verdonk, het CDA en de VVD voet bij stuk houden en D66 dus tegen bestaand beleid stemt...

Och, de kamer en Verdonk vechten het maar uit, Pechtold heeft eigenlijk
geen rol hierbij, die heeft gewoon met Verdonk gesproken en is misschien
wat erg begripsvol naar haar toe (het is tenslotte een collega).

Bart