Daar zullen bv. vrouwen blij mee zijn.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Jun 16 08:09:24 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik weer hoe dat wereldje in elkaar steekt. Lang geleden maar ik zat ooit in
een onderhandelingsdelegatie voor de CAO.
Alle kosten opgetelt onstaat er een te onderhandelen percentage en dit gaat
er een van vormen. Het komt op het einde erop neer dat het de werknemer is
die het geld op tafel moet leggen in de vorm van minder loon in het zakje,
maar wel meetellend voor de loonkosten. En dan kunnen we straks weer gaan
roepen dat we te duur zijn en de Polen en consorten daar niet om malen etc.
etc.
Op papier dus zomin mogelijk mensen in dienst hebben is dan lucreatief.
Sterker nog, (liberaal gezien:))) zou een bedrijf welke geen mensen in
dienst hebben met kinderen moeten meebetalen voor de concurrent met mensen
in dienst met wel kinderen. We willen nu dus de keuze tussen wel of geen
kinderen en een baan erg makkelijk maken, zo eenvoudig dat het eigenlijk
geen keuze meer is. Economisch  gezien moet, in de meeste gevallen, de vrouw
gewoon gaan werken, huisje boompje beesje. We hebben nog werkeloosheid
genoeg maar stellen alles in het werk om zoveel mogelijk mensen de markt op
te jagen.
Om het maar even cru te zeggen, we laten de werkgevers betalen zo, om te
zorgen dat de buurvrouw met kinderen kan gaan werken en de buurman zonder
kinderen thuis in de WW zit.
Een zeer oude discussie hoor maar toch, het erg voorname werk van een
huisvrouw en moeder, wordt niet meer op prijsgesteld, daar men economisch
schijnbaar niks voorstelt. We drijven de loonkosten daardoor op zodat
concurreren met het buitenland moeilijker wordt en gaan dan daar weer over
klagen. En op het einde gaan we klagen over de jeugd daar ze geen echte
opvoeding meer hebben gehad, anders dan in de creche en andere opvang.
Ik zie in mijn omgeving hoe taai het is voor moeders die kiezen voor het
thuisblijven, om er te zijn voor de kids, en waar de man het alleen moet
verdienen. Die vrijwillige keuze is zo goed als verdwenen, ze zouden
eigenlijk moeten. Het dubbele inkomen is de norm geworden willen mensen
meedoen met de rest.
Werk jij niet?????? Heb je een uitkering dan???? Neen, maar hoe kan dat
dan????
Mijn alleenstaande buurvrouw heeft 2 kinderen van 12 en eentje van 2. Ze is
gaan werken in een winkel, wat je als positief kan bestempelen. De kleinste
zit in de opvang (zover ik weet Oma) maar de ander heeft vrij spel. Zeker nu
is dat erg merkbaar met een zwembad buiten en, zolang moeders werkt, met
alle vriendjes en vriendinnentjes.
En natuurlijk moeten kinderen kunnen spelen en maken ze kabaal daarbij. Maar
er is een wezenlijk verschil tussen spelende kinderen met of zonder de
aanwezigheid van pa of ma in de buurt.
Dus de vraag of dit de oplossing is blijft spelen.

Ger