FOK en wat ze overschrijven

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Thu Jun 15 15:15:40 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

A) Jan Blokker is een gezaghebbend columnist; één met historisch besef (boek over herinneringsplekken Nederlandse Geschiedenis). Hij is ook iemand die in intellectueel veel onderling geciteerd wordt.
B) Hoewel de Volkskrant al minstens sinds 1982 zuur over D66 zeurt, lezen nog steeds veel D66-ers deze krant.

Door A en B is de kans dat een doorsnee-D66er hoort wat Blokker over (prominenten uit) zijn partij zegt, ook te weten komt. Zeker als het zo'n uit goede citaten en parafrasen samengesteld, vernietigend stuk is.

C) Volgens ons raadslid uit Tilburg-West zat de zaal vol, en besteden de Brabantse kranten (De Stem, Brabants Dagblad, enz.), de locale en provinciale omroep, enzovoort veel aandacht op wat er bij de D66-lijsttrekkers-campagnes in Brabant gebeurt. Het aantal D66ers dat hoort hoe het in Tilburg ging, kan hoger zijn dan je denkt.
  Zie ook de websites van De Telegraaf en Trouw voor verslagen van het Tilburgse debat (en Trouw wordt in D66 kring ook veel gelezen...).

D) Pechtold was vanmorgen op de radio, waar de presentator het ANP-stuk van de beide bovengenoemde kranten-websites citeerde. Veel dus.

E) Ja, want hij is soms de prins op de erwt (vrij naar H.C. Andersen).

  En als je denkt dat Pechtold hiermee wint, vergeet je één ding. Iedereen heeft aan wat er na Pechtolds Uruzgan-uitlating (NOVA, vorige week dinsdag) in en rond het kabinet en de coalitiepartijen (Van Baalens reactie!) gebeurde, kunnen zien dat zolang hij in dit kabinet zit (en dat moet hij om zijn projecten als het Burgerforum af te ronden), Pechtold op belangrijke punten waar we met CDA-VVD-LPF van mening verschillen, niet voluit tegen deze rechtse partijen in kan gaan.

En willen we een goede kans maken op enig herstel, dan moeten we zo vrij en ongebonden mogelijk zijn. Pechtold is van alle kandidaten uitgerekend de meest geketende, de man in de strakste dwangbuis.

De andere kandidaten hebben andere gebreken; maar Pechtold heeft met zijn "U ziet aan mijn ogen wat ik denk maar niet mag zeggen" gespartel precies zijn nadeel, zijn probleem als lijsttrekker aangeduid.

Bernard