Atheistisch strijdster Van der Laan vond zelf 'Islamitische Zuil' uit

Thu Jun 15 13:18:06 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eens, maar belangrijker is de praktijk.

Van mijn ouders ken ik de vijandigheid tussen bevolkingsgroepen vroeger.
Vechtpartijen tussen scholen en in dorpen van kerk tegen andere zuil e.d.
Niet met elkaar mogen omgaan laat staan trouwen. Twee geloven op één kussen
en de duivel ertussen. Dat duivelse is verlaten in ons ontzuilde landje,
maar bestaat nog vanuit sommige ethnische groepen. Wellicht ook vanuit oude
Nederlanders incl. die uit (vroegere) rijksdelen jegens derden, al zie ik
dat nauwelijks. Cultureel schijn je er hier nooit bij te horen, zelfs
Engelsen en Amerikanen niet (wij zien hen eeuwig als van elders), maar ik
zie het niet terug in organisaties en bedrijven. Al geloof ik best dat alle
individuen discrimineren, maar dat is ook normaal, ze kiezen vrienden en
partner, en dat is discrimineren.

De neiging door sommige Marokkanen en in mindere mate Turken op schadelijke
wijze in wij versus alle anderen te denken en te handelen is wel degelijk
een probleem. Criminaliteit en agressie in eigen kring en versus mensen van
buiten de eigen kring is bekend en een ernstig probleem.

Fritz