Privatisering Schiphol waanzin toch?

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Jun 15 11:35:04 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Nou. nou, Bart, van je geloof gevallen? Overigens ben ik het ditmaal met
> je eens, hoor!

Ik schreef eerder al (26-4-2006 10:04) "Al heb ik het idee dat sommige
privatiseringen in feite neerkomen op het om financiële redenen te
eenmalig te gelde maken van openbaar bezit, en zelden voor een goede
prijs.". Dat is hier van toepassing.

En daarvoor (26-5-2002 17:09, tegen Bert B): "Bedrijven luisteren niet
naar aandeelhouders. Dat is fictie. Privatisering van monopolist NS,
Bert, vraag jezelf eens af, ben je het spoor misschien bijster? De
overheid is een brokkenpiloot op dit terrein, jij bent een zo te horen
een van de verantwoordelijke stuurlui."

Nee, geloof en blijven nadenken, dat zijn twee tegenpolen, vandaar dat
religie ook het middel bij uitstek is om de massa dom te houden en te
manipuleren (Marx: "Opium de Volkes").

En juist de fundamentele vraag welke vorm we moeten kiezen voor de
diverse soorten taken en diensten is uiterst actueel. Allerlei apert
ondoelmatige constructies zoals ZBO's en in de gezondheidszorg (en zelfs
in beursgenoteerde bedrijven), waarbij het "wie betaalt bepaalt" met
voeten getreden wordt zijn blijkbaar op het moment nog 'state of the art'.

Wanneer komt er nou eens echt onderzoek over hoe dienstverleners de
juiste impulsen kunnen krijgen om hun service te blijven verbeteren? Kan
tevredenheid van de 'klant' (en andere stakeholders) geen grotere rol
krijgen, al of niet in geld uitgedrukt?

Bart