Atheistisch strijdster Van der Laan vond zelf 'Islamitische Zuil' uit

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jun 14 15:15:17 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Inderdaad, de kritiek van Andor Admiraal is juist, nog meer die van de
> Roos: een islamitische zuil wordt puur islamistisch, en de periode
> waarin de vroegere zuilen ontstonden verschilt huizenhoog met die van nu.
>
> Lui die pleiten voor een isl. zuil zijn nog ouderwets multicultureel
> en verkapte (want elitaire) apartheid-aanhangers.

Maar Henk, het is niet pleiten voor een zuil (wat mij betreft) maar
pleiten voor vrijheid van onderwijs  waarbij  verzuiling soms een
onvermijdelijke consequentie is. Daarbij, dat begrip "zuil" wordt thans
misbruikt. Want een zuil, dat was de slager en sprortclub, de kerk en de
school, de badmintonvereniging en de krant, de radio-omroep en de
vakantiekolonie, allemaal van één denominatie. Je leefde in een
eendimensionale wereld. Dat gebeurt nooit met de Moslims. (Die houden
niet van badminton). Moskee en school, daar houdt het meestal bij op, en
met die moskee schijnt het bitter tegen te vallen. Klagen de moefta's.
Nee, als Lousewies tekeer gaat tegen de Islam-zuil, dan bedrijft ze
demagogie, want een serie  scholen van een bepaalde identiteit vormen
nog lang geen zuil, hoogstens een cluster gelijkgestemde scholen en
daarvan zeg ik so what??? Als de inspectie maar streng let op de normen
en de eisen van hygiene, kwaliteit, didactiek, pedagogie etc.