Moddercrisis: Van der Laan: 'Pechtold roept maar wat'

Wed Jun 14 14:33:38 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   BN De Stem
Datum:  14 juni 2006
Auteur: Ap van den Berg en Erwin Buter

'Alexander Pechtold roept maar wat'
-----------------------------------

Woensdag 14 juni 2006 - 'Alexander is een Pietje Bell', zegt Lousewies van der
Laan. En over de tien punten die minister Pechtold lanceerde: 'Daar zitten nul
standpunten bij.' - De campagne om het lijsttrekkerschap van D66 krijgt grimmige
trekjes.

DEN HAAG - Lousewies van der Laan heeft zich de afgelopen dagen flink geergerd
aan haar voornaamste tegenstrever in de strijd om het lijsttrekkerschap van D66.
Pechtold zei dat Van der Laan alleen gebruik maakt van het schokeffect:
provoceren in plaats van over de inhoud praten. De minister van bestuurlijke
vernieuwing zou juist de man van de argumenten zijn.

'Iedereen heeft zijn eigen verhaal, maar dit pik ik niet van hem. Pechtold roept
maar wat. Hij is de Pietje Bell: belletje trekken en dan hard wegrennen. Ik heb
mijn mening nooit hoeven intrekken. Pechtold is juist de minister geweest die
excuses heeft gemaakt over het gekakel over terroristen. Hij begon over de
hypotheekrenteaftrek en daar hebben we niets meer over gehoord. Hij was ook de
minister die vorige week nog binnen twaalf uur zijn visie over de missie naar
Uruzgan herzag. Ik ben altijd tegen geweest en heb ook tegen gestemd.'

U en Alexander Pechtold wilden aanvankelijk aardig naar elkaar overkomen. U kent
elkaar door en door, hij heeft u als burgemeester zelfs getrouwd. U wilt dat de
campagne over de inhoud gaat, maar ondertussen worden de onderlinge debatten in
de zaaltjes in het land erg vinnig.

'Ik sta voor mijn keuzes. Ik vind onderwijs, milieu en internationalisme erg
belangrijk. Ik heb een visie naar een brede sociaal-liberale beweging, die niet
blijft steken in eindeloos discussiëren en voortdurend compromissen zoeken. We
zijn meer dan bestuurlijke vernieuwing. Ik heb daarnaar verwezen in mijn speech
toen ik mij kandidaat stelde. Dat mijn speech twee keer zo lang was als die van
Pechtold? Misschien komt dat wel omdat ik meer te vertellen heb. Hij heeft wel
tien punten gelanceerd, maar hij bezit nul standpunten.'

Dit klinkt niet alsof u bevriend bent.

'Alexander is een hele gezellige vent. Hij is geestig en je kunt goed een
biertje met hem drinken. Hij en zijn vrouw zijn weleens bij ons komen eten. Maar
een vriend? Dat woord gebruik ik dus niet zo vaak.'

U wilt lijsttrekker worden nog voor er een partijprogramma ligt. Maakt dat het
niet allemaal veel moeilijker?

'Wij voeren nu een strijd om de koers en het karakter van D66. De partij zal er
bij mij anders uitzien dan bij Alexander. Hij heeft bijvoorbeeld andere ideeën
over bijzonder onderwijs en integratie. Ik vind het verschrikkelijk dat er een
islamitische zuil dreigt te ontstaan. Hij vindt dat prima. Maar je kunt
probleemkindertjes niet apart laten opgroeien. Nu zijn er al 47 islamitische
scholen, maar er is een potentieel voor 30.000 kinderen. Je kunt als
lijsttrekker niet het partijprogramma alleen invoeren, maar je kunt wel een
sterk stempel op onderwerpen drukken. We moeten ook kijken wie tussen Wouter Bos
van de PvdA en Mark Rutte van de VVD komt te staan. Pechtold onderscheidt zich
niet zoveel van hen. Ik wel.'

Gaat u bij verlies door als nummer twee onder Pechtold?

'Als Pechtold wint, dan moet ik nog even nadenken of ik door wil in de Kamer. Er
is er maar één leider en die zet de koers uit. Ik wil niet net als bij de VVD
een gouden koppel vormen. De ruim 11.000 leden bepalen de volgorde van de
kandidatenlijst en niet ik. Als Alexander lijsttrekker wordt, wil ik eerst weten
waar hij voor staat. Hij moet kiezen: toont hij eindelijk lef en bijt hij een
keer door als hij iets vindt of is hij de man van de analyse. Ik geef toe dat ik
nu en dan lijk te provoceren, maar daar zit een doel achter. We moeten niet
doorgaan als partij die politiek maakt op de vierkante millimeter.'

--------
(c) 2006 BN De Stem