Pechtold haalt uit naar Van der Laan (was: Van der Laan haalt uit naar Pechtold)

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Tue Jun 13 14:33:50 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef op Tuesday, June 13, 2006 12:50 PM :
> Mijn korte samenvatting. Bij een keuze voor Alexander Pechtold teken
> we het doodsvonnis voor de partij: Als lid van dit kabinet kan en wil
> hij geen koerswijziging inzetten, dat wordt dus doodbloeden, hij is de
> personificatie van alles wat er mis is en is gegaan in de partij. Bij
> een keuze voor Lousewies is er een kleine kans om de partij weer op de
> rails te krijgen, mits ze daadwerkelijk wil en kan breken met het
> recente verleden. Bij een keuze voor Hein gaat er een bom af in de
> partij; groot risico, maar met de grootste kans dat er daadwerkelijk
> [...]

Ik deel je analyse voor een belangrijk deel, Mark, zij het dat naar mijn
waarneming Hein te ver buiten de mainstream van de partij ligt. Dan gaat er
inderdaad een bom af, en kun je beter gewoon een nieuwe partij oprichten. Ik
wil dat niet. Afgezien van dat kleine restje goodwill zie ik daarvoor ook nog
veel te veel enthousiaste en goedwillende mensen om mij heen.
En dat is ook waarom ik voor Lousewies pleit. Dat is, naar mijn mening, de
enige kandidaat die én de zaak bij elkaar kan houden, én voldoende
vernieuwingsdrang- en capaciteit heeft.
Alexander hamert enerzijds op zijn niet-haagsheid, anderzijds op zijn
10-jarige bestuurlijke ervaring. Die bestaat, voor zover ik daarover kan
oordelen, uit een aantal jaren wethouderschap in Leiden, waarvan ik niets
weet, een driejarig voorzitterschap waarin de partij er qua politiek en
organisatie niets op is vooruit gegaan, en een ministerschap waarin hij door
onverstandige opmerkingen op foute momenten er in is geslaagd alle
mogelijkheden tot bestuurlijke vernieuwingen te laten verdampen. Wellicht een
aimabel man en prima dossiervreter, maar niet de beste partijleider.

met vriendelijke groeten,

Martin Lentink

Debatten:
dinsdag 13 juni Apeldoorn
woensdag 14 juni Tilburg  (georganiseerd door landelijk bureau)

donderdag 15 juni Leiden

zaterdag 17 juni Nijmegen (niet georganiseerd door LB, wél met alle 8)

maandag 19 juni Maastricht

dinsdag 20 juni Amsterdam (georganiseerd door landelijk bureau)

zaterdag 24 juni in Den Haag (slotdebat en stemronde voor degenen die NIET
eerder via post hun stem hebben uitgebracht)