Van der Laan haalt uit naar Pechtold (2)

Tue Jun 13 06:31:31 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Telegraaf
Datum: 13 juni 2006

Van der Laan en Pechtold botsen tijdens D66-debat
door onze parlementaire redactie

UTRECHT - D66-fractieleider Lousewies van der Laan en minister Alexander
Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) zijn elkaar gisteravond tijdens hun tweede
lijsttrekkersdebat keihard in de haren gevlogen.

Aanleiding hiervoor was een opmerking van Pechtold over een Turkse voetbalclub
die hij aan een eigen veldje had geholpen omdat de ouders hun kinderen in de
voetbalkantine niet met alcohol in aanraking wilden laten komen. Van der Laan
die af wil van elke vorm van segregatie betichtte Pechtold hierop "een islami-
tische zuil overeind te willen houden".

Pechtold pareerde de kritiek keihard: "Oneliners zijn mooi, maar je moet ze
niet simplificeren. Dat is onnodige provocatie", aldus Pechtold. Van der Laan
liep rood aan. "Dat pik ik niet. Jij bent degene die choqueert met je verhalen
over terrorisme, vuile en vunzige politiek, je Afghanistan-draai en vorige
week weer Afghanistan. Dat accepteer ik niet jou. Wat jij doet is belletje
trekken en lekker wegrennen, maar ondertussen bijt je niet door."

Er zullen nog meer debatten volgen, waarna op 24 juni de lijsttrekker van D66
bekend zal worden gemaakt.

--------
(c) 2006 Telegraaf