Privatisering Schiphol waanzin toch?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Jun 12 22:08:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Schiphol heeft een operationele marge van 33%, duidelijk indicatief voor
> een monopoliepositie dus.
>
> Een monopolie privatiseren is vragen om moeilijkheden. Zo'n bedrijf komt
> onmiddelijk onder permanente curatele van de markt-toezichthouders te
> staan, een totale wan-constructie.

Inderdaad, een dubieuze zaak. Ik vraag me trouwens af in hoeverre Schiphol
een natuurlijk monopolie is en in hoeverre het komt door de regels m.b.t.
landingsrechten. Het lijkt me een combinatie van beide, maar ik vraag me
af hoe de verhouding is. Overigens zou er als het goed is de komende jaren
flink geliberaliseerd gaan worden met die landingsrechten.

> Zalm is aan het potverteren, de te hoge tarieven komen nu nog tenminste
> nog ten goede van ons allemaal, maar zouden in de toekomst slechts
> enkele financiële partijen spekken.
>
> Zalms opvolgers blijven met de mindere inkomsten zitten.

Da's toch een kwestie van voor de juiste prijs verkopen (netto contante
waarde van toekomstige winsten)? Dan kan er ook geen overwinst worden
behaald, althans die komt van tevoren in de schatkist. En afhankelijk van
welke regering er zit zal dat meer of minder worden potverteerd ;-)

> Niet doen dus, privatiseren van zo'n monopolie. De ervaring met de NS
> geeft ook al aan wat er van een eventuele verbetering in de
> bedrijfsvoering verwacht mag worden...

NS is inderdaad een afschrikwekkend voorbeeld.