Gratis parkeren van invaliden

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Jun 12 12:16:38 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoewel ik het invalide mensen erg gun hoor rijst me daarbij toch een vraag.
Waarom mogen zij in veel gemeenten gratis vooraan parkeren? In heel veel gevallen hebben ze tenslotte eenzelfde uitkering als mensen met WAO en of werkende mensen een loon hebben dat niet hoger is. Ze hebben het voordeel al van een grijs kenteken wat men (terecht) heeft mogen behouden.
Dat hun parkeerplaatsen zo kort mogelijk bij de ingangen worden gemaakt en wat ruimer zijn begrijp ik allemaal. Die mensen kunnen zo ver vaak niet meer lopen. Maar autorijden is voor iedereen heel duur dus waarom moet dat in het voordeel uitvallen van de invalide medemens terwijl de financiel positie vaak dezelfde is of soms nog beter?
Voorbeeld:

Iemand die erg slecht ter been is en dus aangewezen op een rolstoel, wat ik heel erg vind, is getrouwd met een hardwerkende echtgeno(o)t(e) en hebben samen een behoorlijk ruim inkomen. Hij of zij heeft een bestelautootje om de electrische rolstoel mee te kunnen nemen.
Een parkeerkaart wordt verstrekt aan iemand die iets minder dan 100 meter nog kan lopen. Indien je nog 200 meter kan is het dan jammer maar helaas.
Een alleenverdiener met eenzelfde soort auto betaalt de volle mep belasting (niks grijs), kan net wat meer lopen en moet in veel gevallen veel verder parkeren, ervoor betalen, terwijl de invalide man of vrouw het in een electrisch rolstoel het veel langer kan volhouden, en dan ook nog ratis mag parkeren.
Nogmaals ik gun het deze mensen van harte hoor maar de werkelijke reden er achter snap ik niet helemaal.

Ik zou daar weleens een goede reden voor willen horen.

Ger