walgelijk nivo Ormel, Van Baalen, Koenders

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Thu Jun 8 12:00:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het kan nog erger, Hein.
Mijn schoonmoeder wordt dit jaar vijftig, werkt als begeleider in een halfopen inrichting voor zeer
gevaarlijke, instabiele geestelijk gestoorde jongeren waar zij zo'n 70 uur per week draait, en
verdient tweederde van mijn salaris - en ik ben een 30-jarige journalist met een 36-urige werkweek.

Voor huur- en zorgtoeslag komt ze niet in aanmerking want ze zit wel *net* boven een bepaalde grens
omdat ze in haar eentje woont. Ook valt ze *net* in een voor haar onvoordelige belastingschaal. Ze
houdt per maand netto zo'n 350 a 400 euro over om van te leven.

Daarnaast moet ze in die inrichting regelmatig werken met uitzendkrachten(!) die doorgaans in het
geheel geen opleiding hebben voor zulk werk, en ook totaal geen ervaring. Dus aan die
uitzendkrachten heeft ze helemaal niks. Sterker, het is ronduit gevaarlijk om zulke onvoorbereide
mensen op zo'n plek te zetten.
Blauwe plekken, kneuzingen en soms gebroken botten zijn schering en inslag onder het personeel want
tsja, je hebt te maken met gevaarlijke gekken.
Ze werkt daar lange dag- en avonddiensten maar lunches en avondeten zijn wegbezuinigd. Het geld dat
er is wordt gereserveerd voor het eten van de patienten en mijn schoonmoeder en haar collega's
moeten iedere keer maar hopen dat die patienten hun bord niet leegeten, want ze zijn aangewezen op
de kliekjes, op wat overblijft.

Deze baan is haar eerste in lange tijd; ze zat daarvoor 8 jaar in de WAO. En ze vraagt zich nu twee
jaar lang al hardop af waarom ze ooit weer is gaan werken want haar financiele situatie is alleen
maar verslechterd. Een eerste teken daarvan was trouwens een enorme belastingaanslag die ze kreeg
na het eerste jaar van haar arbeid.

Ja, ik ben boos. HEEL boos.

Kaj