walgelijk nivo Ormel, Van Baalen, Koenders

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jun 8 10:53:52 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kaj wrote:

>En Hein kan zichzelf 's ochtends recht in de spiegel aankijken.

Nou, even relativeren, ik sla mezelf ook wel voor m'n kop. Het ging
vooral om Buitenhof, die direct de kans aanbood om bij hén mijn
lijsttrekkerskandidatuur bekend te maken. Paul Witteman presenteerde, en
die ken ik nog van het Lagerhuis, dus dat zat wel goed. Mind you, dit
was nog vóór Alexanders premature kandidatenspeech, het was ergens pril
in mei en er waren nog géén twee promi's en zes sukkels (De 'Jelleke
Veendendaals van D66"noemt de NOS het). En ja, ik deed het uit fatsoen,
vanuit die opvoeding die zegt dat je gelijke kansen voor ieder moet
nastreven en jezelf niet al te hitsig naar voren moet dringen (zoals
lease-autobestuurders dat ook zo goed kunnen, elke weggebruiker weet wat
ik bedoel).
Ik hád het kunnen weten, en toen de voorsprongmachine in werking trad,
mét de zegen van het LB, toen besefte ik: wrong choice, old chap. Je had
net zo cynisch moeten gaan voor je eigen belang als anderen dat doen. En
D66 daarmee in de versukkeling houdend, maar who cares? Als je maar
gekozen wordt, toch!
(Sorry Kaj, dit is campagnetechnisch gezien misschien niet een juiste
uitspraak). Het drama is dat de kiezer héél goed aanvoelt wat er met D66
aan de hand is. Dus het kan wel dat je even een voorsprongetje krijgt op
anderen en zelfs daardoor gekozen wordt, maar straks sta je daar
tegenover de andere lijsttrekkers en de kiezers. En dan is het moment
van waarheid aangebroken.