"Balkenende moet Pechtold de oren wassen"

Wed Jun 7 23:56:55 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>,
>Maar het waren onze bewindslieden Pechtold en Brinkhorst die -samen met
>EK-fractie en LB- de fractie op de zwaarst denkbare manier bezworen dat
>niet te doen, op straffe van oorlog.
               ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 Zo, dat is nogal een uitspraak...

 Als de PvdA tegen zou hebben gestemd had het kabinet kunnen blijven
 zitten, en daarom stemde ze maar voor ? Maar waarom dacht de fractie
 dan dat de PvdA tegen zou stemmen om een crisis te veroorzaken ? Die
 constructie klopt toch opnieuw niet ? Of zie ik iets over het hoofd ?

 Dat verleden van Pechtold is hoe dan ook een probleem. Dat bleek ook
 gisteren weer bij Nova. Als hij daarop wordt aangesproken, heeft hij
 geen goed verweer. Gisteren begon hij maar in het wilde weg over
 Rutte te stamelen maar als Rutte bij zoiets aanwezig is, wordt zoiets
 genadeloos afgestraft.

>Dat plaatst de uitspraken van vandaag overigens wel in een merkwaardig
>daglicht.

 Men mag niet uitsluiten dat de opstelling van Pechtold in hoge mate
 bepaald wordt door Brinkhorst. Ik vind dat Brinkhorst wel erg vaak
 rare dingen zegt (kijk, met Van der Laan ben ik het gewoon vrijwel
 altijd oneens - maar dat is iets anders dan 'raar', men kan bij haar
 wel begrijpen waar ze het over heeft). Brinkhorst wuift alles maar
 weg en vindt de rest allemaal even mooi, ongeacht wat. Pechtold heeft
 zwakke knieen, hij volgt altijd het kabinet - en dus Brinkhorst. Ook
 als hij het er niet mee eens is. Pechtold heeft mede daardoor geen
 enkele feeling voor 'het juiste moment'.

 Maar ja, inhoudelijk sta ik weer aan de kant van dit zachte ei terwijl
 ik het met de Afghanistan-opstelling van de fractie eens ben. Buiten
 D66 zegt menigeen (Koenders, Balkenende, Kamp) zulke rare dingen over
 dit onderwerp. Ze willen bloed zien of zo.

 Het zou overigens goed zijn als alle partijen, die 'voorverkiezingen'
 houden, dat in dezelfde periode zouden doen, pakweg een half jaar voor
 de verkiezingen. Net zoals in de States. Nu blijft de chaos maar aan-
 houden.