"Balkenende moet Pechtold de oren wassen"

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Jun 7 22:04:28 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> De situatie is omgekeerd. In de fractie was een sterke beweging om uit het
> kabinet te willen stappen om de eigen geloofwaardigheid niet te verliezen. Dat
> hadden we ook moeten doen. Maar het waren onze bewindslieden Pechtold en
> Brinkhorst die -samen met EK-fractie en LB- de fractie op de zwaarst denkbare
> manier bezworen dat niet te doen, op straffe van oorlog. De fractie heeft zich
> daardoor laten intimideren - achteraf ten onrechte. Dat plaatst de uitspraken
> van vandaag overigens wel in een merkwaardig daglicht.

Bert,

Ik moet me wel heel erg vergissen in Pechtold als hij niet inderdaad de
missie liever had zien afblazen, hoewel de consequenties van een 'nee'
ook niet echt fijn waren natuurlijk. Alleen het is ook duidelijk dat hij
om Uruzgan niet wilde opstappen. Dat laaste heeft hij, zo blijkt uit wat
je schrijft, veel actiever uitgedragen dan ik dacht.

Blijkbaar is Pechtold er één die vindt dat je de race niet kunt winnen
als je voortijdig geblesseerd het strijdperk verlaat :-)

Ik weet ook niet of opstappen wel beter gegaan was. Ik schreef al dat
het niet erg democratisch zou zijn geweest om met zes zetels zo'n breed
gedragen besluit te saboteren, ook nog na zelf zo ongelukkig geopereerd
te hebben (vergeet niet dat het dreigement de inhoudelijke discussie
effectief om zeep hielp juist waar D66 die zo nodig had). Gezien de
vijandige houding van de andere partijen jegens D66 in aanloop naar dat
debat zou men ook bij opstappen wel genoeg stokken gevonden hebben om de
hond te slaan.

Geloofwaardigheid vind ik niet zo'n sterk argument om te breken. Voor
mij hoefde er om Uruzgan niemand uit de coalitie te stappen (schreef ik
hier ook op 1 en 2 februari) ondanks mijn gegroeide tegenzin tegen
Balkenende II.

Bart